loadingFlera aktörer efterlyser mer bredd för att fler ska utnyttja regeringens skrotningspremie. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Flera aktörer efterlyser mer bredd för att fler ska utnyttja regeringens skrotningspremie. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flopp för skrotningspremie - 460 miljoner kvar

Beatrice Emmerik/TT

Bara omkring sju procent av regeringens skrotningspremie har betalats ut. Över 460 miljoner kronor är hittills kvar, enligt 2030-sekretariatet, som vill att premien ska breddas.

Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor kan få ett kontant bidrag, om de köper eller leasar en elbil. Det var regeringens uttalade tanke bakom satsningen som har pågått ett år.

500 miljoner kronor avsattes för perioden 20 augusti 2024 till den 31 oktober 2025. Men nya siffror från Boverket visar att bara 1 463 premier på totalt knappt 36 miljoner kronor hittills har betalats ut.

”Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 80 procent av anslaget blir över är en fantastiskt möjlighet att göra mer utan att det kostar mer. Den bör regeringen skyndsamt ta”, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, i ett pressmeddelande.

Organisationen – som arbetar för en mindre klimatpåverkande fordonsflotta – vill inkludera fler fordonskategorier, förlänga premien med ytterligare ett år, förbättra informationen kring den och att även mindre företag och kommuner ska kunna söka.

Både myndigheten Trafikanalys och 2030-sekretariatet ansåg redan i samband med införandet i fjol att regeringen överdriver premiens klimatnytta och siade om att bara en del av anslaget kommer att gå åt.

I år höjde regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor. Fler fordon med utsläppsklass Euro 5 finns också med.

Skrotningspremiens fördelning

Antalet beviljade ansökningar om skrotningspremie:

1. Västra Götaland: 310

2. Stockholms län: 264

3. Skåne län: 153

4. Uppsala län: 81

5. Hallands län: 72

Längst ner på listan finns Gotlands län med 8 utbetalade premier, Jämtlands län med 12 och Kronobergs län med 19.

Siffrorna gäller till och med den 19 augusti.

Källa: Boverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFlera aktörer efterlyser mer bredd för att fler ska utnyttja regeringens skrotningspremie. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Flera aktörer efterlyser mer bredd för att fler ska utnyttja regeringens skrotningspremie. Arkivbild. Foto: Pål Sommelius/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flopp för skrotningspremie - 460 miljoner kvar

Beatrice Emmerik/TT

Bara omkring sju procent av regeringens skrotningspremie har betalats ut. Över 460 miljoner kronor är hittills kvar, enligt 2030-sekretariatet, som vill att premien ska breddas.

Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor kan få ett kontant bidrag, om de köper eller leasar en elbil. Det var regeringens uttalade tanke bakom satsningen som har pågått ett år.

500 miljoner kronor avsattes för perioden 20 augusti 2024 till den 31 oktober 2025. Men nya siffror från Boverket visar att bara 1 463 premier på totalt knappt 36 miljoner kronor hittills har betalats ut.

”Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 80 procent av anslaget blir över är en fantastiskt möjlighet att göra mer utan att det kostar mer. Den bör regeringen skyndsamt ta”, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, i ett pressmeddelande.

Organisationen – som arbetar för en mindre klimatpåverkande fordonsflotta – vill inkludera fler fordonskategorier, förlänga premien med ytterligare ett år, förbättra informationen kring den och att även mindre företag och kommuner ska kunna söka.

Både myndigheten Trafikanalys och 2030-sekretariatet ansåg redan i samband med införandet i fjol att regeringen överdriver premiens klimatnytta och siade om att bara en del av anslaget kommer att gå åt.

I år höjde regeringen premien från 10 000 till 25 000 kronor. Fler fordon med utsläppsklass Euro 5 finns också med.

Skrotningspremiens fördelning

Antalet beviljade ansökningar om skrotningspremie:

1. Västra Götaland: 310

2. Stockholms län: 264

3. Skåne län: 153

4. Uppsala län: 81

5. Hallands län: 72

Längst ner på listan finns Gotlands län med 8 utbetalade premier, Jämtlands län med 12 och Kronobergs län med 19.

Siffrorna gäller till och med den 19 augusti.

Källa: Boverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025