loadingVi förbrukar färre plastpåsar än innan skatten infördes. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Vi förbrukar färre plastpåsar än innan skatten infördes. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ett år efter skatten – rusning på plastpåsar

TT

För ett år sedan avskaffades skatten på plastpåsar. Sedan dess har försäljningen ökat rejält hos matvarujättarna, rapporterar SVT Nyheter Jämtland.

Enligt stiftelsen Håll Sverige rent minskade svenskarnas snittförbrukning av plastpåsar kraftigt mellan åren 2017 och 2024: från 83 om året per person till 13.

När skatten avskaffades den 1 november 2024 gick priset på plastpåsar, generellt, ned från sju till fyra kronor.

Ica och Coop uppger för SVT att försäljningen ökat med ungefär 50 procent sedan dess. Hos Axfood är ökningen 30 procent.

Axfoods presschef Magnus Törnblom säger till SVT att andelen plastkassar är ”långt under vad den var" innan skatten infördes 2020.

För tio år sedan sattes ett EU-direktiv om reducera förbrukningen av plastkassar till 40 stycken per person och år senast 2025.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVi förbrukar färre plastpåsar än innan skatten infördes. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Vi förbrukar färre plastpåsar än innan skatten infördes. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Ett år efter skatten – rusning på plastpåsar

TT

För ett år sedan avskaffades skatten på plastpåsar. Sedan dess har försäljningen ökat rejält hos matvarujättarna, rapporterar SVT Nyheter Jämtland.

Enligt stiftelsen Håll Sverige rent minskade svenskarnas snittförbrukning av plastpåsar kraftigt mellan åren 2017 och 2024: från 83 om året per person till 13.

När skatten avskaffades den 1 november 2024 gick priset på plastpåsar, generellt, ned från sju till fyra kronor.

Ica och Coop uppger för SVT att försäljningen ökat med ungefär 50 procent sedan dess. Hos Axfood är ökningen 30 procent.

Axfoods presschef Magnus Törnblom säger till SVT att andelen plastkassar är ”långt under vad den var" innan skatten infördes 2020.

För tio år sedan sattes ett EU-direktiv om reducera förbrukningen av plastkassar till 40 stycken per person och år senast 2025.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025