I julas slet tankfartyget Eagle S sönder flera undervattenskablar i Finska viken. På fredagen skulle domen falla mot kaptenen samt förste och andra styrman – men efter en oväntad vändning väljer Helsingfors tingsrätt att förkasta åtalet och fria sjömännen.
Det var på juldagen 2024 som kabelbrotten uppdagades på Estlink 2 och ett antal andra undervattenskablar i Finska viken.
Misstankarna riktades mot fartyget Eagle S som lämnat ryska Ust-Luga med en oljelast tidigare samma dag. Fartyget misstänktes ha kapat kablarna genom att släpa sitt ankare efter sig på havsbottnen över en sträcka på mer än 9 mil.
Eagle S är flaggat på Cooköarna och har betraktats som en del av den så kallade ryska skuggflottan.
Nekade till brott
Rättegången i Helsingfors inleddes den 25 augusti efter att polisen utrett kabelbrotten i mer än ett halvår.
Enligt åtalet hade kaptenen, från Georgien, och de två styrmännen, från Georgien respektive Indien, tillsammans och med uppsåt skadat kablarna och därmed orsakat skada och äventyrat energiförsörjningen och andra viktiga samhällsfunktioner. Rubriceringen löd grovt sabotage och grovt störande av post- och teletrafiken.
Kaptenen och styrmännen har nekat till brott och har hävdat att det rört sig om en olycka.
Försvaret har ansett att Finland saknar jurisdiktion i fallet, eftersom kabelbrotten skedde på internationellt vatten – med hänvisning till FN:s havsrättskonvention.
Inte behörighet
Nu har tingsrätten kommit till samma slutsats och anser sig inte ha behörighet att döma i ärendet, vilket i praktiken innebär att tingsrätten ogillar åtalet mot sjömännen och rätten tar inte ställning till om de är skyldiga till de brott som de åtalats för.
I sitt beslut slår tingsrätten fast att den straffrättsliga behörigheten ligger hos domstolar i tankfartygets flaggstat eller i de länder där de tilltalade är medborgare.
Rättegången kostade den finska staten nästan 200 000 euro, enligt Yle. Staten kommer behöva ersätta de åtalade sjömännens rättegångskostnader.