Sverige kommer att driva på för att fler varor ska omfattas av lägre tullar, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M). Avtalet är inte helt klart – bland annat är läkemedel inte med i tullöverenskommelsen.
Sent i söndags enades USA och EU efter intensiva förhandlingar om amerikanska importtullar på 15 procent på varor från EU, inklusive bilar.
Tullsatsen 15 procent gäller för 70 procent av EU:s export. Övriga 30 procent kommer att få låga eller obefintliga tullar, eller håller på att utredas av USA – vilket ska presenteras inom någon vecka.
Samtidigt har USA:s handelsminister Howard Lutnick sagt till CNBC att läkemedel som inte är tillverkade i USA kommer att beläggas med ”kraftfulla” tullar.
”Minskar ryckigheten”
Enligt bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) kommer Sverige att fortsätta driva på för att fler varor, till exempel medicinteknisk utrustning, ska omfattas av lägre eller obefintliga tullar.
Han kallar på en pressbriefing tullavtalet mellan EU och USA för ”det minst dåliga alternativet i nuläget”.
– Det är inte på något sätt ett drömavtal – ingen blir rikare på avtalet, men det är ett avtal som minskar ryckigheten och osäkerheten.
Förlänger tulljour
Regeringen förlänger den så kallade tulljouren via Kommerskollegium, dit företag kan vända sig med frågor. Man kommer också driva på för fler frihandelsavtal med andra länder.
Den överenskomna nivån är betydligt lägre än de breda 50-procentiga tullar Trump hotade med i maj, liksom de 30 procent han bestämde sig för innan parterna enades om en 90 dagar lång tullpaus som senare förlängdes.
Vad har EU för tullar mot USA? Är det någon skillnad mot tidigare?
– Det kommer inte att bli någon skillnad. Däremot kan det bli en skillnad i form att vi nollar tullarna på vissa produkter, säger Dousa.
Dousa betonar att förhandlingarna tar vid, och hoppas hitta ännu bättre lösningar för bilexporten. En sådan väg är gemensamma standarder, säger han.