Krönika

”Det svider inte tillräckligt”

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingLenin skissar på hur han ska rädda medborgarna från sig själva. Målning av Isaak Brodskij (1883–1939). Foto: Public Domain
Lenin skissar på hur han ska rädda medborgarna från sig själva. Målning av Isaak Brodskij (1883–1939). Foto: Public Domain
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Hur mycket av den forskning som bedrivs i Sverige har något substantiellt värde? ”Höj matmomsen”, skriver två forskare från Karlstad i en artikel. ”Svinn måste svida”, förklarar de, för annars hotar jordens undergång.

En tidigare vän arbetade med miljöfrågor, närmare bestämt transportfrågor. Vi kunde tala om allt mellan himmel och jord på ett sansat och konstruktivt vis – ja, allt utom hans specialområde. Så fort man närmade sig frågor om flyget, om bilar och färjor, fick han något besatt i blicken. Om han hade fått bestämma – och det hade han gärna gjort – skulle vi alla cykla, och inte bara till jobbet utan betydligt längre sträckor än så. Själv flög han på miljökonferenser världen över – Bryssel pendlade han till, och senast jag hörde något var han i Kina, dit han gärna hade cyklat, om det inte vore för att det var så bråttom med att rädda planeten. Jag gjorde misstaget att påpeka att tillvaron är en komplex historia, att en aspekt – som miljöarbetet – inte kan fungera som utgångspunkt för svaret på alla frågor. Hans blick flammade upp och den trivsamma stunden var över.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

”Det svider inte tillräckligt”

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingLenin skissar på hur han ska rädda medborgarna från sig själva. Målning av Isaak Brodskij (1883–1939). Foto: Public Domain
Lenin skissar på hur han ska rädda medborgarna från sig själva. Målning av Isaak Brodskij (1883–1939). Foto: Public Domain
Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Hur mycket av den forskning som bedrivs i Sverige har något substantiellt värde? ”Höj matmomsen”, skriver två forskare från Karlstad i en artikel. ”Svinn måste svida”, förklarar de, för annars hotar jordens undergång.

En tidigare vän arbetade med miljöfrågor, närmare bestämt transportfrågor. Vi kunde tala om allt mellan himmel och jord på ett sansat och konstruktivt vis – ja, allt utom hans specialområde. Så fort man närmade sig frågor om flyget, om bilar och färjor, fick han något besatt i blicken. Om han hade fått bestämma – och det hade han gärna gjort – skulle vi alla cykla, och inte bara till jobbet utan betydligt längre sträckor än så. Själv flög han på miljökonferenser världen över – Bryssel pendlade han till, och senast jag hörde något var han i Kina, dit han gärna hade cyklat, om det inte vore för att det var så bråttom med att rädda planeten. Jag gjorde misstaget att påpeka att tillvaron är en komplex historia, att en aspekt – som miljöarbetet – inte kan fungera som utgångspunkt för svaret på alla frågor. Hans blick flammade upp och den trivsamma stunden var över.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025