Recension

Den nakna kroppen och sanningen

Anton Carlson
loadingI hörnet står den nakna sanningen – resten av bilden upptas av människorna. Foto: Public Domain
I hörnet står den nakna sanningen – resten av bilden upptas av människorna. Foto: Public Domain
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

”Hypocrites” är en stumfilm om människors motvilja mot sanningen. Vid sin premiär ansågs den kontroversiell, eftersom sanningen utgjordes av en naken kvinna. Det är en vacker och symboltyngd film som pekar på frågor som vi än i dag brottas med.

Som förebild till sin film hade Lois Weber den franske konstnären Adolphe Faugerons målning ”La vérité”. På denna tavla symboliserar en naken kvinna, med en fackla i handen, sanningen. Människorna vänder i vämjelse sina ansikten bort från kvinnan och flyr henne. Att år 1915 överföra denna målning till filmens språk var inte utan problem. Nakenhet inom målarkonsten är en sak, men hos en verklig människa något annat. Filmen som konstform står i förbindelse med det fysiska och tidsliga, vilket gör dess omedelbarhet kontroversiell: Konstnärens former och färger kan inte stå som filter mellan modell och publik. ”Hypocrites” sägs vara den första ickepornografiska filmen med en helt naken människa. Denna nakenhet gjorde att filmen förbjöds och censurerades på sina håll. I Boston krävdes att det på filmnegativet skulle målas kläder på kvinnan.

Lois Weber 1879–1939) har sagts vara den viktigaste kvinnliga filmregissören genom tiderna. Foto: Public Domain

Filmen börjar i en ospecificerad tid, där en asket har gjort en staty. Många förväntansfulla människor har samlats för att beskåda när statyn avtäcks. Till folkmassans förskräckelse visar sig statyn föreställa en naken kvinna. Reaktionerna på motivet blir så våldsamma att asketen dödas och statyn förstörs. Statyn hinner dock komma till liv, men kvinnan är osynlig för människorna och vandrar bort till ensliga trakter.

Film

Originaltitel: Hypocrites

Premiärår: 1915

Regissör: Lois Weber

Speltid: 52 minuter

Anton Carlson
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Recension

Den nakna kroppen och sanningen

Anton Carlson
loadingI hörnet står den nakna sanningen – resten av bilden upptas av människorna. Foto: Public Domain
I hörnet står den nakna sanningen – resten av bilden upptas av människorna. Foto: Public Domain
Detta är en recension. Åsikterna är skribentens egna.

”Hypocrites” är en stumfilm om människors motvilja mot sanningen. Vid sin premiär ansågs den kontroversiell, eftersom sanningen utgjordes av en naken kvinna. Det är en vacker och symboltyngd film som pekar på frågor som vi än i dag brottas med.

Som förebild till sin film hade Lois Weber den franske konstnären Adolphe Faugerons målning ”La vérité”. På denna tavla symboliserar en naken kvinna, med en fackla i handen, sanningen. Människorna vänder i vämjelse sina ansikten bort från kvinnan och flyr henne. Att år 1915 överföra denna målning till filmens språk var inte utan problem. Nakenhet inom målarkonsten är en sak, men hos en verklig människa något annat. Filmen som konstform står i förbindelse med det fysiska och tidsliga, vilket gör dess omedelbarhet kontroversiell: Konstnärens former och färger kan inte stå som filter mellan modell och publik. ”Hypocrites” sägs vara den första ickepornografiska filmen med en helt naken människa. Denna nakenhet gjorde att filmen förbjöds och censurerades på sina håll. I Boston krävdes att det på filmnegativet skulle målas kläder på kvinnan.

Lois Weber 1879–1939) har sagts vara den viktigaste kvinnliga filmregissören genom tiderna. Foto: Public Domain

Filmen börjar i en ospecificerad tid, där en asket har gjort en staty. Många förväntansfulla människor har samlats för att beskåda när statyn avtäcks. Till folkmassans förskräckelse visar sig statyn föreställa en naken kvinna. Reaktionerna på motivet blir så våldsamma att asketen dödas och statyn förstörs. Statyn hinner dock komma till liv, men kvinnan är osynlig för människorna och vandrar bort till ensliga trakter.

Film

Originaltitel: Hypocrites

Premiärår: 1915

Regissör: Lois Weber

Speltid: 52 minuter

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025