loadingSverigedemokraterna är tveklöst störst på sociala medier, enligt Maktbarometern. Foto: Anders Wiklund/TT
Sverigedemokraterna är tveklöst störst på sociala medier, enligt Maktbarometern. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

SD största partiet på sociala medier – igen

TT

Sverigedemokraterna är fortsatt det största partiet på sociala medier, enligt årets Maktbarometer.

Skulle man omvandla exponeringen på sociala medier i tänkta röstsiffror klarar faktiskt alla riksdagspartier ”fyraprocentsspärren” i år. Detta enligt Maktbarometern som tas fram av Medieakademin, och som mäter vilka som når och engagerar flest svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och X.

Två nya partier tar sig också över ”fyraprocentsspärren” i sociala medier: Alternativ för Sverige och Medborgerlig samling. Även rödgröna oppositionspartier som V, MP och C går framåt, medan Socialdemokraterna tappar stort mot 2021, vilket även SD gör.

Undersökningen kan enligt Medieakademin ge en indikation om hur lätt olika partier kommer ha att mobilisera väljare under nästa val. Däremot leder det inte nödvändigtvis till fortsatt spridning.

”Inflytandet är främst indirekt genom att man skapar möjligheter att påverka det politiska samtalet", säger Medieakademins Henrik Ekengren Oscarsson, professor vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Generellt har högerpartierna ett starkare grepp på sociala medier. På X ser Medieakademin en ännu större högerdominans än tidigare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSverigedemokraterna är tveklöst störst på sociala medier, enligt Maktbarometern. Foto: Anders Wiklund/TT
Sverigedemokraterna är tveklöst störst på sociala medier, enligt Maktbarometern. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

SD största partiet på sociala medier – igen

TT

Sverigedemokraterna är fortsatt det största partiet på sociala medier, enligt årets Maktbarometer.

Skulle man omvandla exponeringen på sociala medier i tänkta röstsiffror klarar faktiskt alla riksdagspartier ”fyraprocentsspärren” i år. Detta enligt Maktbarometern som tas fram av Medieakademin, och som mäter vilka som når och engagerar flest svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och X.

Två nya partier tar sig också över ”fyraprocentsspärren” i sociala medier: Alternativ för Sverige och Medborgerlig samling. Även rödgröna oppositionspartier som V, MP och C går framåt, medan Socialdemokraterna tappar stort mot 2021, vilket även SD gör.

Undersökningen kan enligt Medieakademin ge en indikation om hur lätt olika partier kommer ha att mobilisera väljare under nästa val. Däremot leder det inte nödvändigtvis till fortsatt spridning.

”Inflytandet är främst indirekt genom att man skapar möjligheter att påverka det politiska samtalet", säger Medieakademins Henrik Ekengren Oscarsson, professor vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Generellt har högerpartierna ett starkare grepp på sociala medier. På X ser Medieakademin en ännu större högerdominans än tidigare.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025