loadingContainerfartyg lossas i hamnen i Helsingborg. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Containerfartyg lossas i hamnen i Helsingborg. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Dansk minister: Knarket drivs mot Skandinavien

Maria Davidsson/TT

Narkotika strömmar in i EU, och knarksmugglarnas intresse riktas allt mer mot något mindre hamnar.

– Det vi nu ser i Helsingborg passar in i det nya mönstret, säger Danmarks justitieminister Peter Hummelgaard.

– Vi kan se att kriminella dirigerar om trafiken till skandinaviska länder där vi ju har långa kuster, säger den danske justitieministern.

Bara ett stenkast från honom, tvärs över Öresund, ligger Helsingborg, vars hamn pekats ut som en inkörsport för kokain till norra Europa. I takt med att kontrollerna har skärpts i EU:s största hamnar – Rotterdam, Antwerpen och Hamburg – har de kriminella gängen riktat allt större intresse mot mindre hamnar.

Danmarks justitieminister Peter Hummelgaard (S). Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix/TT

Krafttag mot knarket

Hummelgaard hoppas därför att små och medelstora hamnar ska kunna lära sig av vad de största hamnarna har gjort vad gäller säkerhetsarbete och hur narkotikan kan upptäckas.

Det är ett av ämnena när EU:s hamnallians nu möts i Helsingör i Danmark. Alliansen skapades i fjol för att ta krafttag mot den organiserade narkotikahandeln.

– Det finns ett stort behov av att vi samordnar våra insatser tvärs över regeringar, myndigheter, polis, tull och inte minst privata hamnar och leverantörer, säger Peter Hummelgaard.

De senaste åren har svensk tull och polis genomfört specialinsatser kring Helsingborgs hamn, vilket har resulterat i stora beslag, domar och brottsutredningar som fortfarande pågår.

– Det är fortsatt aktivitet. Det är ingenting som tyder på att smugglingen avstannat, säger Sara Frenk, tillförordnad biträdande enhetschef på Tullkriminalen Syd.

Lukrativ kokainhandel

I polissamarbetet Europols senaste rapport om den grova brottsligheten i EU beskrivs hur kriminella nätverk anpassar sina rutter och tillvägagångssätt för att minska risken att bli av med kokainet.

– Det är vår vardag att de ständigt ändrar modus. Det är väldigt mycket pengar i kokainhandeln, så deras fantasi har inga gränser när det gäller att vi inte ska hitta det, säger Sara Frenk.

Det är fortfarande vanligast att kokainet fraktas i containrar från Sydamerika. Det gör Helsingborg, med sina många leveranser av frukt och grönt från just Sydamerika, intressant. Men Europol noterar att det blivit vanligare med drop-off, att fartyg släpper narkotikan ute till havs och att småbåtar hämtar upp det där. Även Sara Frenk känner till metoden, men säger att drop-off används mer på danska sidan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingContainerfartyg lossas i hamnen i Helsingborg. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Containerfartyg lossas i hamnen i Helsingborg. Arkivbild Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Dansk minister: Knarket drivs mot Skandinavien

Maria Davidsson/TT

Narkotika strömmar in i EU, och knarksmugglarnas intresse riktas allt mer mot något mindre hamnar.

– Det vi nu ser i Helsingborg passar in i det nya mönstret, säger Danmarks justitieminister Peter Hummelgaard.

– Vi kan se att kriminella dirigerar om trafiken till skandinaviska länder där vi ju har långa kuster, säger den danske justitieministern.

Bara ett stenkast från honom, tvärs över Öresund, ligger Helsingborg, vars hamn pekats ut som en inkörsport för kokain till norra Europa. I takt med att kontrollerna har skärpts i EU:s största hamnar – Rotterdam, Antwerpen och Hamburg – har de kriminella gängen riktat allt större intresse mot mindre hamnar.

Danmarks justitieminister Peter Hummelgaard (S). Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix/TT

Krafttag mot knarket

Hummelgaard hoppas därför att små och medelstora hamnar ska kunna lära sig av vad de största hamnarna har gjort vad gäller säkerhetsarbete och hur narkotikan kan upptäckas.

Det är ett av ämnena när EU:s hamnallians nu möts i Helsingör i Danmark. Alliansen skapades i fjol för att ta krafttag mot den organiserade narkotikahandeln.

– Det finns ett stort behov av att vi samordnar våra insatser tvärs över regeringar, myndigheter, polis, tull och inte minst privata hamnar och leverantörer, säger Peter Hummelgaard.

De senaste åren har svensk tull och polis genomfört specialinsatser kring Helsingborgs hamn, vilket har resulterat i stora beslag, domar och brottsutredningar som fortfarande pågår.

– Det är fortsatt aktivitet. Det är ingenting som tyder på att smugglingen avstannat, säger Sara Frenk, tillförordnad biträdande enhetschef på Tullkriminalen Syd.

Lukrativ kokainhandel

I polissamarbetet Europols senaste rapport om den grova brottsligheten i EU beskrivs hur kriminella nätverk anpassar sina rutter och tillvägagångssätt för att minska risken att bli av med kokainet.

– Det är vår vardag att de ständigt ändrar modus. Det är väldigt mycket pengar i kokainhandeln, så deras fantasi har inga gränser när det gäller att vi inte ska hitta det, säger Sara Frenk.

Det är fortfarande vanligast att kokainet fraktas i containrar från Sydamerika. Det gör Helsingborg, med sina många leveranser av frukt och grönt från just Sydamerika, intressant. Men Europol noterar att det blivit vanligare med drop-off, att fartyg släpper narkotikan ute till havs och att småbåtar hämtar upp det där. Även Sara Frenk känner till metoden, men säger att drop-off används mer på danska sidan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025