Krönika

Bilen står inte längre i centrum

Carl-Ingemar Perstad
loadingDet mesta kring bilar i Sverige är omgärdat av förbud och restriktioner, tycker Carl-Ingemar Perstad. Foto: CNP
Det mesta kring bilar i Sverige är omgärdat av förbud och restriktioner, tycker Carl-Ingemar Perstad. Foto: CNP

Bilens alltid lika pålitliga navigator visar exakt vart hotellet ligger - precis vid torget i ett pittoreskt centrum. Men vad såväl den artificiella rösten som kartorna missar är att alla gator som leder mot stadskärnan bara är tillåtna för gående och cyklister. Efter mycket om och men hittar vi ett trångt parkeringsgarage och tvingas släpa våra tunga resväskor flera kvarter uppför knagglig stenbeläggning.  

Okej, kanske får man finna sig i att biltrafiken är förbjuden i storstäder som Rom eller Paris, men nu är vi inte i en internationell metropol. Hotellet vi letar oss fram till ligger i en vanlig svensk stad - Linköping. Vi torkar bort svetten från pannan, lyckliga över att ha hittat hotellentrén. Att minska skadeverkningarna på miljön genom att förbjuda biltrafik innebär samtidigt att man tar död på stadskärnorna. 

Nästa gång väljer vi nog ett hotell strax intill E4:an och slipper irritationen. När jag berättar om mina erfarenheter hos den lokala bensinmacken får jag direkt medhåll. Flera som bor i utkanten av staden säger att man för länge sedan slutat handla i centrum till förmån för de stora shoppinggalleriorna med gratis parkering.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Krönika

Bilen står inte längre i centrum

Carl-Ingemar Perstad
loadingDet mesta kring bilar i Sverige är omgärdat av förbud och restriktioner, tycker Carl-Ingemar Perstad. Foto: CNP
Det mesta kring bilar i Sverige är omgärdat av förbud och restriktioner, tycker Carl-Ingemar Perstad. Foto: CNP

Bilens alltid lika pålitliga navigator visar exakt vart hotellet ligger - precis vid torget i ett pittoreskt centrum. Men vad såväl den artificiella rösten som kartorna missar är att alla gator som leder mot stadskärnan bara är tillåtna för gående och cyklister. Efter mycket om och men hittar vi ett trångt parkeringsgarage och tvingas släpa våra tunga resväskor flera kvarter uppför knagglig stenbeläggning.  

Okej, kanske får man finna sig i att biltrafiken är förbjuden i storstäder som Rom eller Paris, men nu är vi inte i en internationell metropol. Hotellet vi letar oss fram till ligger i en vanlig svensk stad - Linköping. Vi torkar bort svetten från pannan, lyckliga över att ha hittat hotellentrén. Att minska skadeverkningarna på miljön genom att förbjuda biltrafik innebär samtidigt att man tar död på stadskärnorna. 

Nästa gång väljer vi nog ett hotell strax intill E4:an och slipper irritationen. När jag berättar om mina erfarenheter hos den lokala bensinmacken får jag direkt medhåll. Flera som bor i utkanten av staden säger att man för länge sedan slutat handla i centrum till förmån för de stora shoppinggalleriorna med gratis parkering.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025