Utrikes

Calais – en knut­punkt för illegala båtar till England

Owen Evans
loadingMigranter sitter vid en plats där Röda korset delar ut mat i Calais. Foto: Owen Evans
Migranter sitter vid en plats där Röda korset delar ut mat i Calais. Foto: Owen Evans

Det är bara tre mil av vatten som skiljer engelska Dover från franska Calais. I åratal har de två länderna suttit fast i diskussionen om hur man ska hantera strömmen av illegala migranter som korsar kanalen. Epoch Times har besökt Calais.

Överfarterna i gummibåtar – över 30 000 människor bara hittills i år – är nu en avgörande politisk fråga för båda länderna. Men i Calais, där migranter gömmer sig i skogar eller på övergivna tomter på den franska kusten, i ett skuggsamhälle där etniska grupper strider om revir och väntar på en chans att göra den olagliga överfarten, är invånarna trötta på politiska löften som inte förändrar situationen för dem.

Calais har blivit en flaskhals för tusentals illegala invandrare som hoppas kunna ta sig över sundet, den smala sträckan som utgör det kortaste avståndet mellan Storbritannien och Frankrike. Det har i århundraden varit en smugglingsrutt för, inte minst, alkohol. Nu är det människor som smugglas.

Migrantarna som tar sig över kanalen

Mellan 2018 och 2024 har medborgare från Iran, Afghanistan, Irak, Albanien, Syrien och Eritrea, utgjort 70 procent av de människor som korsat kanalen i små båtar, enligt en rapport från juli från Oxford University's Migration Observatory.

Fram till slutet av juni 2025 hade cirka 168 000 personer anlänt till Storbritannien med små båtar sedan 2018. Från januari till maj i år gjordes cirka 14 800 överfarter.

I en rapport från juli uppgav den brittiska regeringen att antalet personer som anländer med småbåt under 2025 ökar ännu snabbare än tidigare år, och att antalet ankomster under de första sex månaderna är 48 procent högre än under motsvarande period 2024.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Calais – en knut­punkt för illegala båtar till England

Owen Evans
loadingMigranter sitter vid en plats där Röda korset delar ut mat i Calais. Foto: Owen Evans
Migranter sitter vid en plats där Röda korset delar ut mat i Calais. Foto: Owen Evans

Det är bara tre mil av vatten som skiljer engelska Dover från franska Calais. I åratal har de två länderna suttit fast i diskussionen om hur man ska hantera strömmen av illegala migranter som korsar kanalen. Epoch Times har besökt Calais.

Överfarterna i gummibåtar – över 30 000 människor bara hittills i år – är nu en avgörande politisk fråga för båda länderna. Men i Calais, där migranter gömmer sig i skogar eller på övergivna tomter på den franska kusten, i ett skuggsamhälle där etniska grupper strider om revir och väntar på en chans att göra den olagliga överfarten, är invånarna trötta på politiska löften som inte förändrar situationen för dem.

Calais har blivit en flaskhals för tusentals illegala invandrare som hoppas kunna ta sig över sundet, den smala sträckan som utgör det kortaste avståndet mellan Storbritannien och Frankrike. Det har i århundraden varit en smugglingsrutt för, inte minst, alkohol. Nu är det människor som smugglas.

Migrantarna som tar sig över kanalen

Mellan 2018 och 2024 har medborgare från Iran, Afghanistan, Irak, Albanien, Syrien och Eritrea, utgjort 70 procent av de människor som korsat kanalen i små båtar, enligt en rapport från juli från Oxford University's Migration Observatory.

Fram till slutet av juni 2025 hade cirka 168 000 personer anlänt till Storbritannien med små båtar sedan 2018. Från januari till maj i år gjordes cirka 14 800 överfarter.

I en rapport från juli uppgav den brittiska regeringen att antalet personer som anländer med småbåt under 2025 ökar ännu snabbare än tidigare år, och att antalet ankomster under de första sex månaderna är 48 procent högre än under motsvarande period 2024.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025