loadingEU-kommissionen, som bland annat utarbetar förslag till EU:s budget, väntar just nu på att Parlamentet och Rådet skall förlikas om nästa års budgetbeslut. Foto: Aliaksandr Antanovich/Shutterstock
EU-kommissionen, som bland annat utarbetar förslag till EU:s budget, väntar just nu på att Parlamentet och Rådet skall förlikas om nästa års budgetbeslut. Foto: Aliaksandr Antanovich/Shutterstock
Inrikes

EU: Budgetförlikning mellan rådet och parlamentet börjar

Olle Felten

EU:s budget för 2025 handlar om cirka 200 miljarder euro. De båda beslutsfattande instanserna, parlamentet och rådet, står en bit ifrån varandra, vilket kan leda till en utdragen beslutsprocess. 

EU:s årliga budget hanteras mellan de tre EU-instanserna, rådet, kommissionen och parlamentet. Sista ordet i budgetförhandlingarna har rådet, som också drar upp de politiska riktlinjerna för det förslag till årlig budget som kommissionen sedan tar fram. Den vanliga tågordningen är att rådet lämnar sina synpunkter på kommissio­nens förslag till parlamentet, som i normalfallet försöker addera några miljarder euro.

Därefter skall budgeten förhandlas mellan parlamentet och rådet, som vanligen vill dra ner på den totala budgeten. Man behöver finna en gemensam ståndpunkt senast i mitten av november (i år den 18 /11). Om man inte lyckas med det, behöver kommissionen ta fram ett nytt budgetförslag, som bättre speglar de båda beslutsfattande instansernas ståndpunkter. På det viset kan arbetet med att ta fram den årliga budgeten dra ut på tiden, långt in på det verksamhetsår som budgeten avser.

EU:s inkomster

EU:s inkomster består i huvudsak av så kallade egna medel, vilket man skulle kunna likna vid EU-skatter, som tas ut från medlemsländerna utifrån olika principer. De huvudsakliga avgifterna till unionen beräknas fortfarande som en andel av respektive medlemslands samlade BNI, bruttonationalinkomst. Andelen varierar mellan medlemsländerna på grund av att olika länder har olika rabatter på avgiften.

Därutöver betalar medlemsländerna en andel av sina momsintäkter samt tullintäkter som tas in vid import från tredjeland. Sedan 2021 finns också en avgift som grundas på mängden ej återvunnet plastavfall i respektive medlemsland.

Kommissionen har agerat under en följd av år för att utöka EU:s beskattningsrätt genom att vidga basen för EU:s ”egna medel”. 2023 beslutades dels en skatt på koldioxidutsläpp för vissa importerade varor och ett utökat utsläppshandelssystem som dirigeras av EU. Därutöver finns det i dag ett mycket omstritt förslag på en extra skatt på vissa vinster i stora multinationella företag.

Källa: EU

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEU-kommissionen, som bland annat utarbetar förslag till EU:s budget, väntar just nu på att Parlamentet och Rådet skall förlikas om nästa års budgetbeslut. Foto: Aliaksandr Antanovich/Shutterstock
EU-kommissionen, som bland annat utarbetar förslag till EU:s budget, väntar just nu på att Parlamentet och Rådet skall förlikas om nästa års budgetbeslut. Foto: Aliaksandr Antanovich/Shutterstock
Inrikes

EU: Budgetförlikning mellan rådet och parlamentet börjar

Olle Felten

EU:s budget för 2025 handlar om cirka 200 miljarder euro. De båda beslutsfattande instanserna, parlamentet och rådet, står en bit ifrån varandra, vilket kan leda till en utdragen beslutsprocess. 

EU:s årliga budget hanteras mellan de tre EU-instanserna, rådet, kommissionen och parlamentet. Sista ordet i budgetförhandlingarna har rådet, som också drar upp de politiska riktlinjerna för det förslag till årlig budget som kommissionen sedan tar fram. Den vanliga tågordningen är att rådet lämnar sina synpunkter på kommissio­nens förslag till parlamentet, som i normalfallet försöker addera några miljarder euro.

Därefter skall budgeten förhandlas mellan parlamentet och rådet, som vanligen vill dra ner på den totala budgeten. Man behöver finna en gemensam ståndpunkt senast i mitten av november (i år den 18 /11). Om man inte lyckas med det, behöver kommissionen ta fram ett nytt budgetförslag, som bättre speglar de båda beslutsfattande instansernas ståndpunkter. På det viset kan arbetet med att ta fram den årliga budgeten dra ut på tiden, långt in på det verksamhetsår som budgeten avser.

EU:s inkomster

EU:s inkomster består i huvudsak av så kallade egna medel, vilket man skulle kunna likna vid EU-skatter, som tas ut från medlemsländerna utifrån olika principer. De huvudsakliga avgifterna till unionen beräknas fortfarande som en andel av respektive medlemslands samlade BNI, bruttonationalinkomst. Andelen varierar mellan medlemsländerna på grund av att olika länder har olika rabatter på avgiften.

Därutöver betalar medlemsländerna en andel av sina momsintäkter samt tullintäkter som tas in vid import från tredjeland. Sedan 2021 finns också en avgift som grundas på mängden ej återvunnet plastavfall i respektive medlemsland.

Kommissionen har agerat under en följd av år för att utöka EU:s beskattningsrätt genom att vidga basen för EU:s ”egna medel”. 2023 beslutades dels en skatt på koldioxidutsläpp för vissa importerade varor och ett utökat utsläppshandelssystem som dirigeras av EU. Därutöver finns det i dag ett mycket omstritt förslag på en extra skatt på vissa vinster i stora multinationella företag.

Källa: EU

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024