Kommentar

Beredskapen allt mer i fokus – naiviteten på väg ut?

Ledarredaktionen
loadingBromma flygplats kanske reser sig på nio, i beredskapens namn? Foto: Jonas Ektrömer/TT
Bromma flygplats kanske reser sig på nio, i beredskapens namn? Foto: Jonas Ektrömer/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Samma dag som civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin deklarerar att ”vår beredskap är god” meddelas att Bromma flygplats framtid ska utredas. Flygplatsen som tycks ha varit nere för räkning flera gånger om verkar kunna resa sig på nio en gång till, och kanhända kan man läsa det som en del av en gryende insikt: man ska inte ha så bråttom att göra sig av med potentiellt strategiskt viktig infrastruktur.

Så sent som i höstas sade Stockholms kommunfullmäktige upp avtalet med Swedavia gällande Bromma flygplats och deklarerade att man vill utveckla det till en stadsdel – Bromma parkstad. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) talade om att tidigarelägga avvecklingen (nuvarande avtal löper ut 2038).

Man kan dock med dagens besked från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), om en utredning som ska redovisas hösten 2026, ana att sista ordet kanske inte är sagt. Totalförsvarets behov av flygplatser har ”ändrats med anledning av det försämrade omvärldsläget och Natointrädet”. Som trenden lutar nu känns oddsen inte längre lika höga på att Bromma blir kvar som flygplats. Debattörer har också pekat på beredskapsfaktorn som en av flera för att behålla flygplatsen.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kommentar

Beredskapen allt mer i fokus – naiviteten på väg ut?

Ledarredaktionen
loadingBromma flygplats kanske reser sig på nio, i beredskapens namn? Foto: Jonas Ektrömer/TT
Bromma flygplats kanske reser sig på nio, i beredskapens namn? Foto: Jonas Ektrömer/TT
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Samma dag som civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin deklarerar att ”vår beredskap är god” meddelas att Bromma flygplats framtid ska utredas. Flygplatsen som tycks ha varit nere för räkning flera gånger om verkar kunna resa sig på nio en gång till, och kanhända kan man läsa det som en del av en gryende insikt: man ska inte ha så bråttom att göra sig av med potentiellt strategiskt viktig infrastruktur.

Så sent som i höstas sade Stockholms kommunfullmäktige upp avtalet med Swedavia gällande Bromma flygplats och deklarerade att man vill utveckla det till en stadsdel – Bromma parkstad. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) talade om att tidigarelägga avvecklingen (nuvarande avtal löper ut 2038).

Man kan dock med dagens besked från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), om en utredning som ska redovisas hösten 2026, ana att sista ordet kanske inte är sagt. Totalförsvarets behov av flygplatser har ”ändrats med anledning av det försämrade omvärldsläget och Natointrädet”. Som trenden lutar nu känns oddsen inte längre lika höga på att Bromma blir kvar som flygplats. Debattörer har också pekat på beredskapsfaktorn som en av flera för att behålla flygplatsen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025