Samma dag som civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin deklarerar att ”vår beredskap är god” meddelas att Bromma flygplats framtid ska utredas. Flygplatsen som tycks ha varit nere för räkning flera gånger om verkar kunna resa sig på nio en gång till, och kanhända kan man läsa det som en del av en gryende insikt: man ska inte ha så bråttom att göra sig av med potentiellt strategiskt viktig infrastruktur.
Så sent som i höstas sade Stockholms kommunfullmäktige upp avtalet med Swedavia gällande Bromma flygplats och deklarerade att man vill utveckla det till en stadsdel – Bromma parkstad. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) talade om att tidigarelägga avvecklingen (nuvarande avtal löper ut 2038).
Man kan dock med dagens besked från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), om en utredning som ska redovisas hösten 2026, ana att sista ordet kanske inte är sagt. Totalförsvarets behov av flygplatser har ”ändrats med anledning av det försämrade omvärldsläget och Natointrädet”. Som trenden lutar nu känns oddsen inte längre lika höga på att Bromma blir kvar som flygplats. Debattörer har också pekat på beredskapsfaktorn som en av flera för att behålla flygplatsen.