Det är för svårt att komma fram till Arbetsförmedlingen både via chatt och telefon. Det enligt en ny granskning från JO som beskriver det som ”fullständigt oacceptabelt”.
En ny granskning som JO gjort av Arbetsförmedlingen visar på ”omfattande problem” med tillgängligheten.
Det är för svårt att nå myndigheten via telefon och chatt, enligt JO.
”Telefoni och chatt är viktiga kontaktvägar eftersom en stor del av kontakterna mellan de arbetssökande och Arbetsförmedlingen sker på de sätten”, säger JO Thomas Norling i ett pressmeddelande och fortsätter:
”Om arbetssökande inte kan nå myndigheten snabbt och enkelt riskerar de att gå miste om stöd för att komma ur sin arbetslöshet. Jag ställer därför höga krav på tillgängligheten via telefon och chatt”.
Enligt JO:s utredning kom endast drygt hälften av de arbetssökande som ringde fram till en handläggare. Och nära 90 procent av de arbetssökande som försökte chatta kom aldrig fram.
”Det är fullständigt oacceptabelt. Enskilda har fått ta konsekvenserna av att Arbetsförmedlingen inte har lyckats åtgärda den bristande tillgängligheten, vilket inte är rimligt”, säger Norling.