loadingEn drönarbild över fabriken Northvolt i Skellefteå. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
En drönarbild över fabriken Northvolt i Skellefteå. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Analytiker: Överkapacitet på batterimarknaden

Katri Artta Svarfvar/TT

En överkapacitet på batterimarknaden gör att konkurrensen hårdnat. Men att Northvolt drar ner just nu innebär inte att företaget är uträknat, enligt fordonsanalytiker Hampus Engellau.

Batterifabriken Northvolt i Skellefteå lägger tillverkningen av så kallat katodmaterial – en viktig del av batteritillverkningen – i malpåse. Materialet finns att köpa på annat håll, bland annat från Kina som är störst inom både elbilar och batteritillverkning i världen.

"Överkapacitet råder"

– Om man tittar generellt på batterimarknaden kan man säga att de planer som finns på att sätta upp kapacitet vilt överstiger efterfrågan, det råder överkapacitet. Det gör att det också är ganska hård konkurrens, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Bland annat har BMW dragit sig ur ett större engagemang med Northvolt, vilket påverkar Skellefteåfabriken.

Samtidigt har hela västvärlden blivit observant på beroendet av Kina och kinesiska komponenter i biltillverkningen. Både Europa och USA vill ha en egen batteriindustri, påpekar han.

"För ambitiösa planer"

Men att den kapacitet som följer på planerna att bygga batterifabriker vida överskrider efterfrågan de kommande tio åren, behöver inte betyda att inte Northvolt framöver kan vara konkurrenskraftigt och framgångsrikt. Många av planerna kanske till exempel inte blir av.

– Jag tror att Northvolts problem är lite grann att man kanske haft lite för ambitiösa planer, att man kanske velat ta för många stora steg samtidigt.

Samtidigt har elbilsförsäljningen bromsat in.

– Nästan alla elbilsförsäljare som haft mål för hur många bilar de ska sälja 2025 eller 2030 har backat från det, på grund av att efterfrågan hos konsumenterna inte funnits där, säger Hampus Engellau.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn drönarbild över fabriken Northvolt i Skellefteå. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
En drönarbild över fabriken Northvolt i Skellefteå. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Analytiker: Överkapacitet på batterimarknaden

Katri Artta Svarfvar/TT

En överkapacitet på batterimarknaden gör att konkurrensen hårdnat. Men att Northvolt drar ner just nu innebär inte att företaget är uträknat, enligt fordonsanalytiker Hampus Engellau.

Batterifabriken Northvolt i Skellefteå lägger tillverkningen av så kallat katodmaterial – en viktig del av batteritillverkningen – i malpåse. Materialet finns att köpa på annat håll, bland annat från Kina som är störst inom både elbilar och batteritillverkning i världen.

"Överkapacitet råder"

– Om man tittar generellt på batterimarknaden kan man säga att de planer som finns på att sätta upp kapacitet vilt överstiger efterfrågan, det råder överkapacitet. Det gör att det också är ganska hård konkurrens, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Bland annat har BMW dragit sig ur ett större engagemang med Northvolt, vilket påverkar Skellefteåfabriken.

Samtidigt har hela västvärlden blivit observant på beroendet av Kina och kinesiska komponenter i biltillverkningen. Både Europa och USA vill ha en egen batteriindustri, påpekar han.

"För ambitiösa planer"

Men att den kapacitet som följer på planerna att bygga batterifabriker vida överskrider efterfrågan de kommande tio åren, behöver inte betyda att inte Northvolt framöver kan vara konkurrenskraftigt och framgångsrikt. Många av planerna kanske till exempel inte blir av.

– Jag tror att Northvolts problem är lite grann att man kanske haft lite för ambitiösa planer, att man kanske velat ta för många stora steg samtidigt.

Samtidigt har elbilsförsäljningen bromsat in.

– Nästan alla elbilsförsäljare som haft mål för hur många bilar de ska sälja 2025 eller 2030 har backat från det, på grund av att efterfrågan hos konsumenterna inte funnits där, säger Hampus Engellau.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024