loading
Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Utrikes

Volvo startar tillverkning i Indien

Epoch Times

Personbilstillverkaren Volvo Cars ska starta fordonsmontering i Indien. Redan under 2017 kommer de första bilarna att rulla ut från fabriken i Bangalore i södra Indien.

Indien är en av världens folkrikaste länder, och en allt viktigare marknad. Därför etablerar Volvo Cars nu en slutmonteringsfabrik i Indien. Mikael Wickelgren är fordonsforskare vid högskolan i Skövde. Han tycker att det finns en logik bakom etableringen.

– Det är i Asien det händer. Expansionsmarknaderna finns i Asien. Det är här kunder i allt högre utsträckning får råd med att köpa bilar av det här slaget.
När Volvo Cars etablerar sig i Indien gör man det tillsammans med Volvo lastvagnar.

– Fabriken etableras i deras lokaler. De har redan en närvaro där och det passade oss när vi letade efter möjligheter till etablering, säger Johan Larsson, presstalesperson på Volvo Cars.

Slutmontering på plats

Fabriken ska inte jämföras med Torslandafabriken i Göteborg som bygger bilar från grunden, del för del.

– Alla delar importeras och det är "kit" som slutmonteras på plats, säger Johan Larsson.

Den första modellen som ska monteras i Indien är XC90 premium SUV. Företaget vill inte uppge hur många bilar man kommer att bygga i den indiska fabriken, men det senaste året sålde Volvo 1 400 bilar i premiumsegmentet i landet. Det motsvarar nära fem procent av den indiska marknaden i segmentet. Målet är att dubbla det fram till 2020.

Volvo ser etableringen av fabriken som ett strategiskt beslut:

"Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, eftersom vi strävar efter att öka vår försäljning på den här snabbt växande marknaden", säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

En plan med ambition

Under den nya ägarstrukturen satsar Volvo på att finnas på plats fysiskt med produktion på olika marknader.

– Kineserna är inte så räddhågade. De klipper till och säger nu gör vi så här, säger Mikael Wickelgren.

– Det här är en plan med ambition som säger att nu kliver Volvo in i Indien med mer allvar än tidigare,
Men premiumsegmentet är inte så stort i miljardnationen Indien - ännu. Här är det få som kör den här typen av bilar i dag.

– Alla etableringar på marknader som inte är utvecklade innebär en risk. Men i affärer tar man risker hela tiden, kalkylerade risker, menar Mikael Wickelgren.

(TT)

Volvo Cars

Volvo Car Groups ägs av kinesiska Geely Holding.

Bolaget tillverkar bilar på Torslanda i Göteborg, i belgiska Gent, kinesiska Chengdu och Daqing och i en slutmonteringsfabrik i Kuala Lumpur i Malaysia. 2017 startar slutmontering i Bangalore i Indien och 2018 inleds produktionen i fabriken i amerikanska South Carolina.

I Sverige har bolaget närmare 18 000 anställda, i Belgien 4 300, i Kina 3 900 och i övriga länder runt 2 500.

Det har spekulerats om att Volvo Cars kan komma att börsintroduceras under en inte alltför avlägsen framtid.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Utrikes

Volvo startar tillverkning i Indien

Epoch Times

Personbilstillverkaren Volvo Cars ska starta fordonsmontering i Indien. Redan under 2017 kommer de första bilarna att rulla ut från fabriken i Bangalore i södra Indien.

Indien är en av världens folkrikaste länder, och en allt viktigare marknad. Därför etablerar Volvo Cars nu en slutmonteringsfabrik i Indien. Mikael Wickelgren är fordonsforskare vid högskolan i Skövde. Han tycker att det finns en logik bakom etableringen.

– Det är i Asien det händer. Expansionsmarknaderna finns i Asien. Det är här kunder i allt högre utsträckning får råd med att köpa bilar av det här slaget.
När Volvo Cars etablerar sig i Indien gör man det tillsammans med Volvo lastvagnar.

– Fabriken etableras i deras lokaler. De har redan en närvaro där och det passade oss när vi letade efter möjligheter till etablering, säger Johan Larsson, presstalesperson på Volvo Cars.

Slutmontering på plats

Fabriken ska inte jämföras med Torslandafabriken i Göteborg som bygger bilar från grunden, del för del.

– Alla delar importeras och det är "kit" som slutmonteras på plats, säger Johan Larsson.

Den första modellen som ska monteras i Indien är XC90 premium SUV. Företaget vill inte uppge hur många bilar man kommer att bygga i den indiska fabriken, men det senaste året sålde Volvo 1 400 bilar i premiumsegmentet i landet. Det motsvarar nära fem procent av den indiska marknaden i segmentet. Målet är att dubbla det fram till 2020.

Volvo ser etableringen av fabriken som ett strategiskt beslut:

"Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars, eftersom vi strävar efter att öka vår försäljning på den här snabbt växande marknaden", säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

En plan med ambition

Under den nya ägarstrukturen satsar Volvo på att finnas på plats fysiskt med produktion på olika marknader.

– Kineserna är inte så räddhågade. De klipper till och säger nu gör vi så här, säger Mikael Wickelgren.

– Det här är en plan med ambition som säger att nu kliver Volvo in i Indien med mer allvar än tidigare,
Men premiumsegmentet är inte så stort i miljardnationen Indien - ännu. Här är det få som kör den här typen av bilar i dag.

– Alla etableringar på marknader som inte är utvecklade innebär en risk. Men i affärer tar man risker hela tiden, kalkylerade risker, menar Mikael Wickelgren.

(TT)

Volvo Cars

Volvo Car Groups ägs av kinesiska Geely Holding.

Bolaget tillverkar bilar på Torslanda i Göteborg, i belgiska Gent, kinesiska Chengdu och Daqing och i en slutmonteringsfabrik i Kuala Lumpur i Malaysia. 2017 startar slutmontering i Bangalore i Indien och 2018 inleds produktionen i fabriken i amerikanska South Carolina.

I Sverige har bolaget närmare 18 000 anställda, i Belgien 4 300, i Kina 3 900 och i övriga länder runt 2 500.

Det har spekulerats om att Volvo Cars kan komma att börsintroduceras under en inte alltför avlägsen framtid.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024