loadingSvartån i Västerås, med stadshusets torn i bakgrunden. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Svartån i Västerås, med stadshusets torn i bakgrunden. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Västeråsare vill ha kvar sin flygplats

TT

Västeråsare röstar ett rungande ja till att behålla stadens omdebatterade flygplats – men i liten kör. Valdeltagandet blev ganska lågt och kommunstyrelsens ordförande avvaktar med att sätta ned foten i den heta frågan.

Resultatet i söndagens folkomröstning är preliminärt men tydligt: Fler än tre av fyra röstande vill att Västerås fortsätter driva flygplatsen.

Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fattade beslut om en nedläggning förra året, men flera partier satte hårt mot hårt. Efter många och långa debatter, samt ett medborgarinitiativ med namnunderskrifter, stod det klart att stadens invånare skulle få säga sitt.

Det var dock preliminärt bara drygt 37 procent av dem som valde att göra det.

– Det är klart att det är ett tydligt utslag av de röstande, säger kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S), som gått i täten för det kommunstyre som vill lägga ned flygplatsen.

– Vi får analysera resultatet, men det är klart att vi på något vis måste hörsamma väljarnas intentioner här.

"Hoppades på 50"

Tre av fyra partier i Västerås majoritetsstyre – Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet – fattade beslutet om nedläggning med stöd från Vänsterpartiet. Centerpartiet, som ingår i det styrande samarbetet, satte sig på tvären tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.

Partierna som var emot nedläggningen utropade på förhand att man skulle följa folkets röst. På andra sidan har man vilat på hanen och sagt att det spelar in hur högt valdeltagande och hur tydligt utslag det blir, vilket SVT Västmanland frågade om på förhand.

Staffan Jansson säger på söndagskvällen att han hade hoppats på ett större valdeltagande.

– Vi hade inte sagt någon exakt siffra, men vi har haft en förhoppning om att närma oss 50 procent. Vi hade inte satt någon bottennivå så. Däremot är det ju ett tydligt utslag av de som röstat, när det är över 75 procent som vill att flygplatsbolaget bevaras, säger han.

Fler än 24 000 av de drygt 120 000 röstberättigade förtidsröstade, enligt VLT.

Passagerare bordar eftermiddagsflyget till London, en augustidag för 19 år sedan. Ryanair har flugit från Västerås länge. Arkivbild. Foto: Jan Collsiöö/TT

Ryanair-resor

Frågan som ställdes löd "Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget?" och svarsalternativen var ja eller nej. Enligt planen som röstades fram förra året ska flygplatsen vara nedlagd innan den sista december nästa år.

Lågbudgetbolaget Ryanair är enda bolag som har linjetrafik på flygplatsen, med resor till och från spanska solkusten och London.

Under 2019, innan pandemins påverkan, flög drygt 109 000 resenärer till eller från Västerås flygplats. Det kan jämföras med Skavsta, på andra sidan Mälaren, där motsvarande passagerarfrekvens det året var 2,2 miljoner, eller Arlandas 25 miljoner.

Det kommunala flygplatsbolaget har haft stora ekonomiska underskott i många år. De senaste 15 åren har totalt drygt 588 miljoner skattekronor skjutits till och framöver krävs reparationer, enligt SVT.

Besked om veckor

Belackarna anser att skattepengarna investeras dåligt och att de bör läggas på andra saker. Flygplatsverksamhetens förespråkare pekar på arbetstillfällen och intäkter runt omkring som staden riskerar att gå miste om, samt tillgången till ambulansflyg.

Folkomröstningen är den första som hålls i Västerås. Rösterna kommer att räknas om och ett definitivt resultat väntas om några dagar.

Senast den 14 april planerar kommunstyrelsen att ge formellt besked om framtiden, då man ska ge ett direktiv till stadsledningskontoret i frågan, enligt Staffan Jansson (S).

(Martin Mederyd Hårdh/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Så styrs Västerås

(TT)

Västerås, Sveriges sjunde största kommun, styrs av ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet. Tillsammans bildar de nätt och jämnt en majoritet i kommunfullmäktige.

S är största parti i kommunen sedan valet 2018, då det fick drygt 28 procent av västeråsarnas kommunröster. Moderaterna blev näst störst med drygt 23 procent och därefter kom Sverigedemokraterna och Liberalerna med drygt 13 respektive 11 procent.

Staffan Jansson (S) är sedan i höstas kommunstyrelsens ordförande, då han tog över efter partikollegan Anders Teljebäck.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSvartån i Västerås, med stadshusets torn i bakgrunden. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Svartån i Västerås, med stadshusets torn i bakgrunden. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Västeråsare vill ha kvar sin flygplats

TT

Västeråsare röstar ett rungande ja till att behålla stadens omdebatterade flygplats – men i liten kör. Valdeltagandet blev ganska lågt och kommunstyrelsens ordförande avvaktar med att sätta ned foten i den heta frågan.

Resultatet i söndagens folkomröstning är preliminärt men tydligt: Fler än tre av fyra röstande vill att Västerås fortsätter driva flygplatsen.

Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fattade beslut om en nedläggning förra året, men flera partier satte hårt mot hårt. Efter många och långa debatter, samt ett medborgarinitiativ med namnunderskrifter, stod det klart att stadens invånare skulle få säga sitt.

Det var dock preliminärt bara drygt 37 procent av dem som valde att göra det.

– Det är klart att det är ett tydligt utslag av de röstande, säger kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S), som gått i täten för det kommunstyre som vill lägga ned flygplatsen.

– Vi får analysera resultatet, men det är klart att vi på något vis måste hörsamma väljarnas intentioner här.

"Hoppades på 50"

Tre av fyra partier i Västerås majoritetsstyre – Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet – fattade beslutet om nedläggning med stöd från Vänsterpartiet. Centerpartiet, som ingår i det styrande samarbetet, satte sig på tvären tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.

Partierna som var emot nedläggningen utropade på förhand att man skulle följa folkets röst. På andra sidan har man vilat på hanen och sagt att det spelar in hur högt valdeltagande och hur tydligt utslag det blir, vilket SVT Västmanland frågade om på förhand.

Staffan Jansson säger på söndagskvällen att han hade hoppats på ett större valdeltagande.

– Vi hade inte sagt någon exakt siffra, men vi har haft en förhoppning om att närma oss 50 procent. Vi hade inte satt någon bottennivå så. Däremot är det ju ett tydligt utslag av de som röstat, när det är över 75 procent som vill att flygplatsbolaget bevaras, säger han.

Fler än 24 000 av de drygt 120 000 röstberättigade förtidsröstade, enligt VLT.

Passagerare bordar eftermiddagsflyget till London, en augustidag för 19 år sedan. Ryanair har flugit från Västerås länge. Arkivbild. Foto: Jan Collsiöö/TT

Ryanair-resor

Frågan som ställdes löd "Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget?" och svarsalternativen var ja eller nej. Enligt planen som röstades fram förra året ska flygplatsen vara nedlagd innan den sista december nästa år.

Lågbudgetbolaget Ryanair är enda bolag som har linjetrafik på flygplatsen, med resor till och från spanska solkusten och London.

Under 2019, innan pandemins påverkan, flög drygt 109 000 resenärer till eller från Västerås flygplats. Det kan jämföras med Skavsta, på andra sidan Mälaren, där motsvarande passagerarfrekvens det året var 2,2 miljoner, eller Arlandas 25 miljoner.

Det kommunala flygplatsbolaget har haft stora ekonomiska underskott i många år. De senaste 15 åren har totalt drygt 588 miljoner skattekronor skjutits till och framöver krävs reparationer, enligt SVT.

Besked om veckor

Belackarna anser att skattepengarna investeras dåligt och att de bör läggas på andra saker. Flygplatsverksamhetens förespråkare pekar på arbetstillfällen och intäkter runt omkring som staden riskerar att gå miste om, samt tillgången till ambulansflyg.

Folkomröstningen är den första som hålls i Västerås. Rösterna kommer att räknas om och ett definitivt resultat väntas om några dagar.

Senast den 14 april planerar kommunstyrelsen att ge formellt besked om framtiden, då man ska ge ett direktiv till stadsledningskontoret i frågan, enligt Staffan Jansson (S).

(Martin Mederyd Hårdh/TT)

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Så styrs Västerås

(TT)

Västerås, Sveriges sjunde största kommun, styrs av ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet. Tillsammans bildar de nätt och jämnt en majoritet i kommunfullmäktige.

S är största parti i kommunen sedan valet 2018, då det fick drygt 28 procent av västeråsarnas kommunröster. Moderaterna blev näst störst med drygt 23 procent och därefter kom Sverigedemokraterna och Liberalerna med drygt 13 respektive 11 procent.

Staffan Jansson (S) är sedan i höstas kommunstyrelsens ordförande, då han tog över efter partikollegan Anders Teljebäck.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024