loadingGula bilar står lågt i kurs enligt den nya Sifo-undersökningen.
Gula bilar står lågt i kurs enligt den nya Sifo-undersökningen.
Inrikes

Udda färger gör bilen svårsåld

Epoch Times

En billig och bra bil, men som är rosa eller orange? Mer än varannan svensk skulle dra sig från att köpa en bil med fel färg, visar en undersökning.

Lättast att sälja är grå eller svarta bilar.

Fel färg kan göra en bil svårsåld på andrahandsmarknaden. I en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se uppger 53 procent att fel färg skulle kunna göra att de backar från köpet.

Bäst chans på andrahandsmarknaden har bilar med ljusgrå lack. Foto: Janerik Henriksson/ TT Arkivbild.

De färger som avskräcker mest är rosa, orange och gul, följt av lila, brun och beige. Drygt var tionde svensk skulle inte köpa en bil som var röd, enligt undersökningen.

– Det finns trender, men de är inte så utsvävande. När det gäller bilar är folk väldigt traditionella, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Fel färg kan sätta en rejäl press på andrahandsvärdet, hävdar Otterstedt. Bäst chans på marknaden har de med ljusgrå, svart, mörkgrå eller blå lack, som visar sig vara de mest eftertraktade färgerna.

– Om du vill ha ett bra andrahandsvärde, då gäller det att ha en färg som många vill ha och som inte utmärker sig när du sedan ska sälja bilen. Andrahandsvärdet är säkrare på det sättet, än om du väljer en röd eller rosa bil som sticker ut, säger Otterstedt.

Undersökningen genomfördes under perioden 9–13 mars i år, och totalt intervjuades 1 237 personer i åldrarna 16–79 år.

(Malin Jansson/TT)

Fakta: Färgerna i toppen och botten:

Mest avskräckande bilfärgerna. Andel som inte vill köpa:

Rosa 58 procent

Orange 46

Gul 42

Beige 21

Lila 38

Mest eftertraktade bilfärgerna. Andel som helst vill ha:

Ljusgrå 14 procent

Mörkgrå 13

Svart 13

Blå 12

Röd 10

Källa: Kvdbil.se

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingGula bilar står lågt i kurs enligt den nya Sifo-undersökningen.
Gula bilar står lågt i kurs enligt den nya Sifo-undersökningen.
Inrikes

Udda färger gör bilen svårsåld

Epoch Times

En billig och bra bil, men som är rosa eller orange? Mer än varannan svensk skulle dra sig från att köpa en bil med fel färg, visar en undersökning.

Lättast att sälja är grå eller svarta bilar.

Fel färg kan göra en bil svårsåld på andrahandsmarknaden. I en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av bilauktionssajten Kvdbil.se uppger 53 procent att fel färg skulle kunna göra att de backar från köpet.

Bäst chans på andrahandsmarknaden har bilar med ljusgrå lack. Foto: Janerik Henriksson/ TT Arkivbild.

De färger som avskräcker mest är rosa, orange och gul, följt av lila, brun och beige. Drygt var tionde svensk skulle inte köpa en bil som var röd, enligt undersökningen.

– Det finns trender, men de är inte så utsvävande. När det gäller bilar är folk väldigt traditionella, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Fel färg kan sätta en rejäl press på andrahandsvärdet, hävdar Otterstedt. Bäst chans på marknaden har de med ljusgrå, svart, mörkgrå eller blå lack, som visar sig vara de mest eftertraktade färgerna.

– Om du vill ha ett bra andrahandsvärde, då gäller det att ha en färg som många vill ha och som inte utmärker sig när du sedan ska sälja bilen. Andrahandsvärdet är säkrare på det sättet, än om du väljer en röd eller rosa bil som sticker ut, säger Otterstedt.

Undersökningen genomfördes under perioden 9–13 mars i år, och totalt intervjuades 1 237 personer i åldrarna 16–79 år.

(Malin Jansson/TT)

Fakta: Färgerna i toppen och botten:

Mest avskräckande bilfärgerna. Andel som inte vill köpa:

Rosa 58 procent

Orange 46

Gul 42

Beige 21

Lila 38

Mest eftertraktade bilfärgerna. Andel som helst vill ha:

Ljusgrå 14 procent

Mörkgrå 13

Svart 13

Blå 12

Röd 10

Källa: Kvdbil.se

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025