Tia Jumbe: Undvik vårtrötthet med en detox!
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist


När vinterkylan börja ge vika för värmen är det en perfekt tid för att detoxa och hjälpa kroppen att göra sig av med toxiner och slaggprodukter som ansamlats i kroppen under vintermånaderna. Det handlar både om luftföroreningar och slaggprodukter, samt toxiner från stress och oprocessade känslor.

Syftet med en detox är att låta matsmältningen vila från hanteringen av mat i några dagar, så att den i stället kan ägna sig åt att rensa ut dessa slaggprodukter. När vi detoxar får vi mer energi, känner oss mer vitala, och vi kan också förlora några kilon på kuppen.

En skonsam detox är att ha en monodiet under exempelvis sju dagar. En monodiet innebär att du äter samma maträtt hela tiden, och mungbönsgrytan kitchari är perfekt för ändamålet, eftersom den är så näringsrik och lättsmält – den är ju dessutom så god! Du hittar recept längst ner i blogginlägget.

När det gäller kosten så behöver den vara varm och lättsmält, inte så fet, men gärna kryddig. Favorisera bittra och sträva smaker, undvik salta, söta och sura smaker. Undvik mjölkprodukter utom ghi, nötter och frön, och att äta för mycket, särskilt sent på kvällen. Fyll magen till max 2/4 med mat, 1/4 vatten och lämna resten av utrymmet till matsmältningsrörelserna.

Foto: Biegun Wschodni, Unsplash

Det är bra att träna regelbundet, gärna en stund varje dag. Dyamisk yoga, gärna med flow är bra träning. Undvik att sova för mycket, sov inte på dagtid och helst inte längre än till kl 6 på morgonen. Bryt gärna rutiner och gör nya saker, eller gör saker på nytt sätt för att inte stagnera. Undvik att samla på och skjuta upp saker.

Här är några generella tips inför en detox:

Innan detoxen

– Välj en bra tidpunkt. Det är bra om de första dagarna av detox kan erbjuda lite extra stillhet, eftersom de ofta är jobbigast, men se gärna till att hela perioden är lite softare än vanligt. Undvik stress och press.

– Se över din diet och livsföring några dagar inför din detox. Om du redan har börjat trappa ner på kött, kaffe, gluten och socker blir detoxen skonsammare.

– Planera detoxen. Det bästa är att äta nytillagad och varm mat. Det är alltså bra att planera sin tillvaro lite extra under detoxveckan. Så att det endera finns tid att laga maten innan du ska äta, eller att du kan börja laga maten några timmar innan och ta med dig grytan i en termos, så kallad termosgryta, se recept här.

Under detoxen

– Börja dagen med fingervarmt vatten med 1 tsk citronjuice, 1 tsk ingefärajuice, 1 tsk honung och 1/4 tsk gurkmeja. Drick på fastande mage, vänta 20 minuter innan du äter något annat.

– Gör daglig oljemassage med varm mognad sesamolja för att hjälpa till att föra ut slaggprodukterna.

– Under själva detoxen kan du promenera och göra lättare yoga. Låt det vara enkla rörelser, gärna sittande på golvet. Vridningar är bra, liksom framåtfällningar. Om du kan Solhälsningen kan du göra några sådana innan de sittande rörelserna. Läs mer om detoxande yoga i det här inlägget.

– Gör renande andningsövningar dagligen: Ligg på rygg med ögonen slutna, armarna längs kroppens sidor och tummetoppen mot pekfingertoppen. Andas som vanligt i någon minut. Andas sedan in fem, sex sekunder. Håll andan mjukt inne fem sekunder, andas ut 10-12 sekunder. Håll andan ute fem sekunder innan du andas in igen, under fem, sex sekunder. Fortsätt i 5 minuter.

– Ät när du är hungrig och drick uppkokat varmt vatten och detox-te mellan måltiderna.

– Se till att du får tillräckligt med sömn.

– Du kan detoxa i 5-14 dagar. 

Efter detoxen

– Efter detoxen är det bra om du gradvis återgår till vanlig föda. Ge kroppen och matsmältningen ett par dagar på sig att vänja sig vid att hantera allt tyngre föda igen.


Recept på kitchari, mungbönsgryta

1 portion

– 2/3 dl mungbönor
– 1/3 dl basmatiris
– 4 dl vatten
– 1/4 tsk svarta senapsfrön
– 1 nypa hing
– 1/4 tsk spiskuminfrön
– 1-2 dl valfria grönsaker, till exempel spenat, squash, jordärtskocka och selleri. Skär i mindre bitar.
– 1/2 tsk malen koriander
– 1/2 tsk malen spiskummin
– 1/2 tsk malen ingefära
– 1/2 tsk malen gurkmeja
– salt


Så här gör du:

1. Blötlägg mungbönor och basmatiris över natten, 8-10 timmar. Häll bort blötläggningsvattnet och skölj ordentligt några gånger.

2. Fräs senapsfrön, hing och spiskumminfrön någon minut i ghi i en kastrull.

3. Tillsätt bönorna och riset, fräs eventuellt någon minut till.

4. Häll på vattnet, låt koka upp och sedan småkoka på låg temp i 20 minuter.

5. Tillsätt sedan grönsaker, rör om. Koka upp igen och låt småkoka ytterligare 20 minuter.

6. Tillsätt sedan de malda kryddorna: koriander, spiskummin, ingefära och gurkmeja. Rör om och smaka av med salt.

7. Servera gärna med färsk koriander och pressa lite citronjuice över.
 

Jag önskar dig en ren, fräsch och frisk vår!

Tia <3 

Tia Jumbe vid Vinterviken i Stockholm, augusti 2017. Foto: Birgitta Orbring

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: Boosta hud & hår med naturens näringsbomber, och Boosta din hälsa med naturens superfoods. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.