Tia Jumbe: Så hittar du balans på egen hand
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist


För att bygga en stark och balanserad hälsa behöver vi lära känna oss själva och lyssna efter våra behov. Det är inte alldeles lätt, när vi har ett sinne som gärna ger oss vilseledande information.

Så hur ska vi då komma i kontakt med våra sanna behov? För vissa känns det ju faktiskt hälsosamt att jogga i 45 minuter eller äta en lätt sallad när det de i själva verket behöver ett lugnt, grundande yogapass och en rejäl gryta med extra ghi och basmatiris till. Andra skulle må bäst av att svettas på ett rejält träningspass och äta lite lättare mat, men dras till motsatsen.

Fokusera inåt under din stund med dig själv, tillåt dig att känna det som finns där, i hjärtat och i kroppen.

Det kanske är det här som är det knepigaste med att skapa balans på egen hand. Vi är tvungna att lyssna på kroppen och på vår sanna röst, och inte på vårt sinne. Hjärnan är fenomenal på att tänka och räkna ut saker, men den ska inte användas till att fatta viktiga beslut. Hjärnans tankeprodukter är resultatet av så många influenser att det den berättar inte alltid är sant. Dina föräldrars åsikter och uppfostran blandas med samhällets normer, minnen från livet, sinnesintryck, trauman och olika slags nyckfulla känslor.

Sanningen om vem vi är och vilka behov vi har finns i stället i kroppen och i hjärtat och för att höra vår kropp och vårt hjärta behöver vi göra på samma sätt som alltid när vi lyssnar: vara stilla och närvarande med vår uppmärksamhet.

Stillhet

När vi stillar oss hör vi hjärtats röst, allt tydligare för varje gång. När vi stillar oss känner vi vår kropp och hur den faktiskt mår här och nu. Vi kan lättare fatta kloka och sunda beslut om vad vi ska ge oss själva för att på riktigt stötta en härlig hälsobalans.

Att stilla sig innebär att ägna en stund var dag åt att vara själv i tystnad. Du kan till exempel ta en långsam promenad i stället för att landa i soffan framför tvn på kvällen, eller promenera en bit av vägen till jobbet på morgonen. Fokusera inåt under din stund med dig själv, tillåt dig att känna det som finns där, i hjärtat och i kroppen.

Andningsövningar och meditation är fantastiska hjälpmedel för att höra hjärtats röst.

Själva åtgärden i sig, att en stund varje dag sakta ner, stilla dig och vara själv. kommer att vara hälsobringande för dig, de allra flesta av oss springer alldeles för fort och håller oss alldeles för upptagna för att det ska vara hälsosamt. Men du kommer också höra och känna dina sanna behov, och ha möjlighet att möta dem på bästa sätt:

– Om hjärtat är stressat behöver vi ge det lugn och ro.

– Om vi känner oss tröga och nedstämda behöver vi balansera med motsatsen i kost och motion.

– Om vi känner en begynnande förkylning i kroppen behöver vi möta den med extra mycket vila och sömn, och mat som sätter fart på matsmältningen.

Yoga och andning

Yoga, med andningsövningar och meditation är andra helt fantastiska sätt att stilla sig och känna in.

Yoga asanas är det bästa sättet att känna sin fysiska dagsform på, tycker jag, särskilt om du regelbundet gör samma rörelser eller positioner. Jag gör just nu bland annat en drös Solhälsning A, och känner direkt när mensen är på gång, när en förkylning härjar i kroppen, om jag har haft för mycket omkring mig, ätit för lite eller om jag känner mig ovanligt stark och pigg. Det är värdefull information att ta med till resten av dagen och veckan för att skapa en hälsosam balans.

Andningsövningar och meditation är fantastiska hjälpmedel för att höra hjärtats röst. Ofta tycker jag att det är skönt att efter en andningsövning bara sväva med sinnet i tystnaden som skapats under övningen.

I det här inlägget kan du läsa mer om meditation och hur du kommer igång. Där finns också tre enkla meditationer att börja med. I det här inlägget kan du läsa om, och prova tre olika andningsövningar.

Jag önskar dig varmt lycka till med att känna och lyssna inåt. <3

Tia

Tia Jumbe vid Vinterviken i Stockholm, augusti 2017. Foto: Birgitta Orbring

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: Boosta hud & hår med naturens näringsbomber, och Boosta din hälsa med naturens superfoods. I augusti släpper hon ännu en bok ”Nystart i livet med ayurveda” . Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.