loading


Flera av de största teknikjättarna, däribland Facebook, Instagram och Snapchat, får kritik för att inte göra tillräckligt när det gäller att bekämpa sexuella övergrepp mot barn på internet. Foto: Denis Charlet/AFP via Getty Images
Flera av de största teknikjättarna, däribland Facebook, Instagram och Snapchat, får kritik för att inte göra tillräckligt när det gäller att bekämpa sexuella övergrepp mot barn på internet. Foto: Denis Charlet/AFP via Getty Images
Utrikes

Techjättar får kritik för att inte tillräckligt stoppa exploatering av barn

Victoria Kelly-Clark

Sju av de största teknikföretagen, däribland Facebook, Microsoft och Snap, uppmanas av den australiska tillsynsmyndigheten eSafety Commissioner att bli bättre på att bekämpa sexuellt utnyttjande av barn på internet.

En rapport från myndigheten visar att man är ”mycket oroande” över Apple, Meta (Facebook och Instagram), Snap, Microsoft, Whatsapp, Skype och Omegle. Detta då man menar att bolagen måste göra mer för att ta itu med den sexuella exploateringen som barnen drabbas av på nätet.

– Vi talar om olagligt innehåll som visar sexuella övergrepp på barn – och det är oacceptabelt att teknikjättar med långvarig kunskap om omfattande sexuell exploatering av barn, tillgång till befintliga tekniska verktyg och betydande resurser inte gör allt de kan för att utrota detta på sina plattformar, säger Australiens it-kommissionär Inman Grant i ett uttalande.

Det kommer efter att tillsynsmyndigheten i augusti meddelade de sju företagen i enlighet med landets lag om onlinesäkerhet från 2021 och riktlinjerna för grundläggande onlinesäkerhetsförväntningar som tvingar de stora teknikföretagen att svara på frågor om hur de hanterar problemet.

De fick 28 dagar på sig att svara på meddelandet eller riskera böter på upp till 550 000 dollar om dagen.

Enligt tillsynsmyndigheten har man i Australien sett en ökning av antalet rapporter om sexuellt utnyttjande av barn från början av pandemin och tillade att ”tekniken användes som vapen för att utnyttja barn”.

”Den skada som de överlevande utsätts för upprätthålls när plattformar och tjänster misslyckas med att upptäcka och ta bort innehållet.”

”Vi vet att det finns beprövade verktyg för att förhindra att detta fruktansvärda material får fäste och återcirkulerar. Men många teknikföretag publicerar otillräcklig information om var och hur dess verktyg fungerar och hävdar allt för ofta att vissa säkerhetsåtgärder inte är tekniskt genomförbara.”

Myndigheten konstaterar att två av världens största teknikföretag, Apple och Microsoft, inte proaktivt försöker upptäcka material om övergrepp på barn som lagras i iCloud- och One Drive-tjänsterna.

Detta trots att bildidentifieringsteknik i form av ”PhotoDNA”, som ursprungligen utvecklades av Microsoft, är allmänt tillgänglig.

Apple och Microsoft medgav också att de inte använder någon teknik för att upptäcka direktsändning av sexuella övergrepp mot barn i videochattar på Skype, Microsoft Teams eller Face Time – trots att Skype är en vanligt förekommande plattform.

Microsoft fick emellertid beröm av myndigheten för sin förmåga att rapportera om exploatering av barn.

eSafety Commissioner upptäckte också stora skillnader i hur snabbt teknikföretagen reagerade på rapporter om sexuellt utnyttjande och övergrepp mot barn på sina plattformar. För Snapchat rör det sig i genomsnitt från fyra minuter, medan det tog två dagar för Microsoft.

– Snabbhet är inte allt, men varje minut räknas när ett barn är i fara, säger Grant.

I rapporten noterades också att företag som Meta och Whatsapp för en kamp mot återfallsförbrytare. Men Meta påpekade emellertid i sitt svar att om ett konto förbjuds på Facebook går förbudet inte alltid vidare till Instagram. Samma sak gäller när en användare förbjuds på Whatsapp så går inte den informationen vidare till Facebook eller Instagram.

– Det är här ett stort problem eftersom Whatsapp rapporterar att de förbjuder 300 000 konton för sexuellt utnyttjande och övergrepp mot barn varje månad – det är 3,6 miljoner konton varje år, säger Inman Grant.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Flera av de största teknikjättarna, däribland Facebook, Instagram och Snapchat, får kritik för att inte göra tillräckligt när det gäller att bekämpa sexuella övergrepp mot barn på internet. Foto: Denis Charlet/AFP via Getty Images
Flera av de största teknikjättarna, däribland Facebook, Instagram och Snapchat, får kritik för att inte göra tillräckligt när det gäller att bekämpa sexuella övergrepp mot barn på internet. Foto: Denis Charlet/AFP via Getty Images
Utrikes

Techjättar får kritik för att inte tillräckligt stoppa exploatering av barn

Victoria Kelly-Clark

Sju av de största teknikföretagen, däribland Facebook, Microsoft och Snap, uppmanas av den australiska tillsynsmyndigheten eSafety Commissioner att bli bättre på att bekämpa sexuellt utnyttjande av barn på internet.

En rapport från myndigheten visar att man är ”mycket oroande” över Apple, Meta (Facebook och Instagram), Snap, Microsoft, Whatsapp, Skype och Omegle. Detta då man menar att bolagen måste göra mer för att ta itu med den sexuella exploateringen som barnen drabbas av på nätet.

– Vi talar om olagligt innehåll som visar sexuella övergrepp på barn – och det är oacceptabelt att teknikjättar med långvarig kunskap om omfattande sexuell exploatering av barn, tillgång till befintliga tekniska verktyg och betydande resurser inte gör allt de kan för att utrota detta på sina plattformar, säger Australiens it-kommissionär Inman Grant i ett uttalande.

Det kommer efter att tillsynsmyndigheten i augusti meddelade de sju företagen i enlighet med landets lag om onlinesäkerhet från 2021 och riktlinjerna för grundläggande onlinesäkerhetsförväntningar som tvingar de stora teknikföretagen att svara på frågor om hur de hanterar problemet.

De fick 28 dagar på sig att svara på meddelandet eller riskera böter på upp till 550 000 dollar om dagen.

Enligt tillsynsmyndigheten har man i Australien sett en ökning av antalet rapporter om sexuellt utnyttjande av barn från början av pandemin och tillade att ”tekniken användes som vapen för att utnyttja barn”.

”Den skada som de överlevande utsätts för upprätthålls när plattformar och tjänster misslyckas med att upptäcka och ta bort innehållet.”

”Vi vet att det finns beprövade verktyg för att förhindra att detta fruktansvärda material får fäste och återcirkulerar. Men många teknikföretag publicerar otillräcklig information om var och hur dess verktyg fungerar och hävdar allt för ofta att vissa säkerhetsåtgärder inte är tekniskt genomförbara.”

Myndigheten konstaterar att två av världens största teknikföretag, Apple och Microsoft, inte proaktivt försöker upptäcka material om övergrepp på barn som lagras i iCloud- och One Drive-tjänsterna.

Detta trots att bildidentifieringsteknik i form av ”PhotoDNA”, som ursprungligen utvecklades av Microsoft, är allmänt tillgänglig.

Apple och Microsoft medgav också att de inte använder någon teknik för att upptäcka direktsändning av sexuella övergrepp mot barn i videochattar på Skype, Microsoft Teams eller Face Time – trots att Skype är en vanligt förekommande plattform.

Microsoft fick emellertid beröm av myndigheten för sin förmåga att rapportera om exploatering av barn.

eSafety Commissioner upptäckte också stora skillnader i hur snabbt teknikföretagen reagerade på rapporter om sexuellt utnyttjande och övergrepp mot barn på sina plattformar. För Snapchat rör det sig i genomsnitt från fyra minuter, medan det tog två dagar för Microsoft.

– Snabbhet är inte allt, men varje minut räknas när ett barn är i fara, säger Grant.

I rapporten noterades också att företag som Meta och Whatsapp för en kamp mot återfallsförbrytare. Men Meta påpekade emellertid i sitt svar att om ett konto förbjuds på Facebook går förbudet inte alltid vidare till Instagram. Samma sak gäller när en användare förbjuds på Whatsapp så går inte den informationen vidare till Facebook eller Instagram.

– Det är här ett stort problem eftersom Whatsapp rapporterar att de förbjuder 300 000 konton för sexuellt utnyttjande och övergrepp mot barn varje månad – det är 3,6 miljoner konton varje år, säger Inman Grant.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024