loadingLiten skillnad mellan ingångslön för taxiförare och bidragsnivåer är ett problem vid rekrytering av nya chaufförer. Foto: Vereshchagin Dmitry
Liten skillnad mellan ingångslön för taxiförare och bidragsnivåer är ett problem vid rekrytering av nya chaufförer. Foto: Vereshchagin Dmitry
Inrikes

Taxiföretagare: ”Många tackar nej till jobbet”

Eva Sagerfors

Inom transportbranschen råder brist på chaufförer. Samtidigt händer det att många tackar nej till taxiarbete för att ingångslönen är för låg och i stället fortsätter att ta emot bidrag. ”Ett samhällsproblem”, menar Svenska Taxiförbundets vd.

Sedan åtta år tillbaka har Belgacem Mansour, hitflyttad från Tunisien, kört taxi i Härnösand. Han trivs bra med yrket och startade efter ett par år ett eget åkeri. Han har också utökat sin taxirörelse med ytterligare en bil. Han gillar att vara egenföretagare, även om det krävs mycket arbete och obekväma arbetstider. Ett problem är dock att det är svårt att nyanställa taxichaufförer.

Taxibranschen – statistik

Marknaden kan delas upp i tre områden: företagsresor, privatresor och upphandlade samhällsbetalda resor, såsom sjukresor, färdtjänst, skolskjuts och kompletteringstrafik. Budtransporter kan stå för en betydande del på vissa platser. Hälften av marknaden utgörs normalt sett av de samhällsbetalda resorna.

7 493 taxiföretag fanns registrerade hos Vägtrafikregistret den 31 december 2021. Ungefär två tredjedelar ägdes av enskilda näringsidkare medan ungefär en tredjedel drevs som aktiebolag. Enbilsföretag är det vanligaste och har ökat något sedan 2020, medan antalet taxiföretag med fler än 20 fordon har minskat något. Tidigare sågs en trend med fler större företag.

Konkurserna har blivit färre under 2021, jämfört med pandemiåret 2020: 119 jämfört med 152.

2013–2021 har antalet taxifordon ökat med drygt åtta procent till över 17 500. Flest taxibilar finns i Stockholms län, följt av Västra Götaland och Skåne.

Källa: Svenska Taxiförbundet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLiten skillnad mellan ingångslön för taxiförare och bidragsnivåer är ett problem vid rekrytering av nya chaufförer. Foto: Vereshchagin Dmitry
Liten skillnad mellan ingångslön för taxiförare och bidragsnivåer är ett problem vid rekrytering av nya chaufförer. Foto: Vereshchagin Dmitry
Inrikes

Taxiföretagare: ”Många tackar nej till jobbet”

Eva Sagerfors

Inom transportbranschen råder brist på chaufförer. Samtidigt händer det att många tackar nej till taxiarbete för att ingångslönen är för låg och i stället fortsätter att ta emot bidrag. ”Ett samhällsproblem”, menar Svenska Taxiförbundets vd.

Sedan åtta år tillbaka har Belgacem Mansour, hitflyttad från Tunisien, kört taxi i Härnösand. Han trivs bra med yrket och startade efter ett par år ett eget åkeri. Han har också utökat sin taxirörelse med ytterligare en bil. Han gillar att vara egenföretagare, även om det krävs mycket arbete och obekväma arbetstider. Ett problem är dock att det är svårt att nyanställa taxichaufförer.

Taxibranschen – statistik

Marknaden kan delas upp i tre områden: företagsresor, privatresor och upphandlade samhällsbetalda resor, såsom sjukresor, färdtjänst, skolskjuts och kompletteringstrafik. Budtransporter kan stå för en betydande del på vissa platser. Hälften av marknaden utgörs normalt sett av de samhällsbetalda resorna.

7 493 taxiföretag fanns registrerade hos Vägtrafikregistret den 31 december 2021. Ungefär två tredjedelar ägdes av enskilda näringsidkare medan ungefär en tredjedel drevs som aktiebolag. Enbilsföretag är det vanligaste och har ökat något sedan 2020, medan antalet taxiföretag med fler än 20 fordon har minskat något. Tidigare sågs en trend med fler större företag.

Konkurserna har blivit färre under 2021, jämfört med pandemiåret 2020: 119 jämfört med 152.

2013–2021 har antalet taxifordon ökat med drygt åtta procent till över 17 500. Flest taxibilar finns i Stockholms län, följt av Västra Götaland och Skåne.

Källa: Svenska Taxiförbundet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024