loadingModebranschen har det tufft i dessa ekonomiska tider. Foto: Sofia Drevemo
Modebranschen har det tufft i dessa ekonomiska tider. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svensk handel: Modebutikerna står inför tuffa ekonomiska tider

Tony Lingefors

Modebranschen står inför stora ekonomiska utmaningar i form av bland annat minskad försäljning. Det konstaterar branschorganisationen Svensk handels i sitt stilindex för februari månad.

Klädhandelns försäljning ökade förvisso med 6,1 procentenheter i februari jämfört med samma månad förra året, medan skohandeln ökade med 0,7 procentenheter. Mätt i fasta priser är det dock en minskning.

– Tyvärr ser vi hur den dystra trenden fortsätter. Modehandeln pressas från alla håll och kanter. Ökade levnadskostnader gör att kunderna håller hårdare i plånboken, samtidigt som många butiker sedan årsskiftet fått en hyreshöjning på över 11 procent, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i en kommentar.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingModebranschen har det tufft i dessa ekonomiska tider. Foto: Sofia Drevemo
Modebranschen har det tufft i dessa ekonomiska tider. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svensk handel: Modebutikerna står inför tuffa ekonomiska tider

Tony Lingefors

Modebranschen står inför stora ekonomiska utmaningar i form av bland annat minskad försäljning. Det konstaterar branschorganisationen Svensk handels i sitt stilindex för februari månad.

Klädhandelns försäljning ökade förvisso med 6,1 procentenheter i februari jämfört med samma månad förra året, medan skohandeln ökade med 0,7 procentenheter. Mätt i fasta priser är det dock en minskning.

– Tyvärr ser vi hur den dystra trenden fortsätter. Modehandeln pressas från alla håll och kanter. Ökade levnadskostnader gör att kunderna håller hårdare i plånboken, samtidigt som många butiker sedan årsskiftet fått en hyreshöjning på över 11 procent, säger Sofia Larsen, vd på Svensk handel, i en kommentar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024