loadingAnderszewski har omfattande insikter och förmågor när det gäller tidig modernism, men hans Bachspel väcker många frågor. Foto: Yanan Li
Anderszewski har omfattande insikter och förmågor när det gäller tidig modernism, men hans Bachspel väcker många frågor. Foto: Yanan Li
Musik

Superb Bartóktolkning som överraskar

Magnus Löwendahl

Den polske konsertpianisten Piotr Anderszewskis pianorecital i Stockholms konserthus hade en ovanlig programsättning. Där fanns varken klassicism eller romantik utan endast Johann Sebastian Bach samt två tidiga modernister.

När Bach år 1731 gav ut de partitor som utgör första delen av hans Clavier-Übung hade han aldrig kunnat drömma om att världen, knappt trehundra år senare, skulle vara full av pianister som turnerade jorden runt och spelade de verk han koncipierat för cembalons spröda klang på gigantiska konsertflyglar. De sex partitorna, ett slags danssviter, ingår numera i standardrepertoaren för konsertpianister och söndagen den 14 januari gästade Piotr Anderszewski Stockholms konserthus för att spela den första och den sista av dem.

På Bachs tid var kompositioner av denna typ en redan flerhundraårig tradition och hans klaverpartitor är en del av denna traditions allra mest iögonfallande höjdpunkt.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAnderszewski har omfattande insikter och förmågor när det gäller tidig modernism, men hans Bachspel väcker många frågor. Foto: Yanan Li
Anderszewski har omfattande insikter och förmågor när det gäller tidig modernism, men hans Bachspel väcker många frågor. Foto: Yanan Li
Musik

Superb Bartóktolkning som överraskar

Magnus Löwendahl

Den polske konsertpianisten Piotr Anderszewskis pianorecital i Stockholms konserthus hade en ovanlig programsättning. Där fanns varken klassicism eller romantik utan endast Johann Sebastian Bach samt två tidiga modernister.

När Bach år 1731 gav ut de partitor som utgör första delen av hans Clavier-Übung hade han aldrig kunnat drömma om att världen, knappt trehundra år senare, skulle vara full av pianister som turnerade jorden runt och spelade de verk han koncipierat för cembalons spröda klang på gigantiska konsertflyglar. De sex partitorna, ett slags danssviter, ingår numera i standardrepertoaren för konsertpianister och söndagen den 14 januari gästade Piotr Anderszewski Stockholms konserthus för att spela den första och den sista av dem.

På Bachs tid var kompositioner av denna typ en redan flerhundraårig tradition och hans klaverpartitor är en del av denna traditions allra mest iögonfallande höjdpunkt.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024