loading
Stockholms stads satsning på offentliga toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare. Foto: Bilbo Lantto/Epoch Times-arkivbild
Stockholms stads satsning på offentliga toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare. Foto: Bilbo Lantto/Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Stockholms stads satsning på toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare

Epoch Times

2014 gjordes en överenskommelse med det rödgrönrosa styret att Stockholms stad skulle få 70 självrenande offentliga toaletter. Efter fem år har bara drygt hälften öppnats och kostnaden har överskridits med minst 20 miljoner kronor, skriver Mitt i.

Projektet fick namnet ”Toa för alla” och man slöt ett avtal med utomhusreklamfirman JC Decaux som skulle bygga toaletterna.

Prislappen väntas landa på 46 miljoner kronor. Samtidigt är många toaletter inte färdigställda. 41 av de 70 är öppna. Kostnaden för en toalett har ökat från 350 000 till en miljon kronor.

– Det är en avsevärd summa för några toaletter, och en indikation på att något gått snett. Kommunen borde ha vetat att det skulle skilja så mycket, säger Dan Frödén, som arbetar med offentliga upphandlingar på Tenders, till tidningen.

Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är problem med att få bygglov och el som har bidragit till att projektet har dragit ut på tiden. Samtidigt säger beklagar han att man har överskridit budgeten.

– Man gjorde inte en rätt kalkyl över vad det skulle kosta. Många platser har svåra förutsättningar för att dra el och vatten, och då har det blivit dyrt. Men visst är det inte bra att kostnaderna skenar, säger han till Mitt i.

Samtidigt som budgeten nu ligger på 46 miljoner kronor är det 18 toaletter som ännu inte är byggda. Dan Frödén säger till tidningen att han inte är imponerad av projektet.

– Det finns tyvärr ingen lag som kräver att en myndighet ska göra bra affärer. Nu är det skattebetalare som du och jag som får känna av effekterna.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Stockholms stads satsning på offentliga toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare. Foto: Bilbo Lantto/Epoch Times-arkivbild
Stockholms stads satsning på offentliga toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare. Foto: Bilbo Lantto/Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Stockholms stads satsning på toaletter blev 20 miljoner kronor dyrare

Epoch Times

2014 gjordes en överenskommelse med det rödgrönrosa styret att Stockholms stad skulle få 70 självrenande offentliga toaletter. Efter fem år har bara drygt hälften öppnats och kostnaden har överskridits med minst 20 miljoner kronor, skriver Mitt i.

Projektet fick namnet ”Toa för alla” och man slöt ett avtal med utomhusreklamfirman JC Decaux som skulle bygga toaletterna.

Prislappen väntas landa på 46 miljoner kronor. Samtidigt är många toaletter inte färdigställda. 41 av de 70 är öppna. Kostnaden för en toalett har ökat från 350 000 till en miljon kronor.

– Det är en avsevärd summa för några toaletter, och en indikation på att något gått snett. Kommunen borde ha vetat att det skulle skilja så mycket, säger Dan Frödén, som arbetar med offentliga upphandlingar på Tenders, till tidningen.

Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är problem med att få bygglov och el som har bidragit till att projektet har dragit ut på tiden. Samtidigt säger beklagar han att man har överskridit budgeten.

– Man gjorde inte en rätt kalkyl över vad det skulle kosta. Många platser har svåra förutsättningar för att dra el och vatten, och då har det blivit dyrt. Men visst är det inte bra att kostnaderna skenar, säger han till Mitt i.

Samtidigt som budgeten nu ligger på 46 miljoner kronor är det 18 toaletter som ännu inte är byggda. Dan Frödén säger till tidningen att han inte är imponerad av projektet.

– Det finns tyvärr ingen lag som kräver att en myndighet ska göra bra affärer. Nu är det skattebetalare som du och jag som får känna av effekterna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024