Stärkt skydd för den som lurats i bankbedrägeri

De som lurats att lämna ut bankuppgifter får ökade möjligheter att få tillbaka pengar, enligt Konsumentombudsmannen. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT


En man förlorade 397 000 kronor i samband med att han lämnade ut bank-id och bankkoder till en bedragare som uppgav att han ringde från banken. Nu har Högsta domstolen slagit fast att mannen ska få pengar tillbaka från banken. Enligt Konsumentombudsmannen kan fallet bli vägledande.

Högsta domstolen (HD) anser att konsumentens handlande var grovt oaktsamt men inte särskilt klandervärt. Konsumenten ska därför inte svara för mer än 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.

Banken ska därefter återställa kontot till den ställning det hade haft om transaktionerna inte hade genomförts, fastslår HD.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!