loadingSju av landets värsta bilmålvakter finns i Malmö. Foto: Epoch Times-arkivbild
Sju av landets värsta bilmålvakter finns i Malmö. Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Sju av landets tio värsta bilmålvakter är från Malmö

Epoch Times

I april 2018 sattes en av landets tyngsta bilmålvakter i Malmöbo i konkurs. Nu har han en skuld till Kronofogden på över 28 miljoner kronor. I genomsnitt registrerades åtta bilar om dagen på de trettio värsta målvakterna under förra året, skriver Sydsvenskan.

Tack vare att samhället försöker stoppa fifflet med bilmålvakter har tusentals bilar skrotats och flera målvakter har slagits ut.

1 250 bilar togs i Malmö

På fyra år har antalet obetalda felparkeringsböter mer än halverats på fyra år efter att en gammal lag skärptes för fem år sedan. De samlade fordonskulderna i Sverige ligger nu på 1,8 miljarder kronor.

– Man parkerar rätt eller betalar i större utsträckning än tidigare och dessutom har kommunerna fått bort en hel del bilar från gatorna, säger Johan Krantz, analytiker vid Kronofogdemyndigheten, till Sydsvenskan.

Myndigheterna har rätt att beslagta en bil om två krav uppfylls: Att ägaren har skulder på mer än 5 000 kronor – räknat på alla fordon som personen har och bilen står felparkerad på allmän plats.

Eva Svenning, verksamhetsansvarig för parkeringsfrågor vid Malmö kommun, säger till tidningen att man nyligen beslagtog en bil då ägaren hade skulder på 9,5 miljoner kronor.

Med hjälp av den skärpta lagen lyfte man bort 1 250 bilar i Malmö under 2018. Endast några få av dem har lösts ut eftersom bilägaren hade små skulder och bilen var i vettigt skick.

I Stockholm tog man bort 1 200 bilar under samma period. I Helsingborg bogserade man bort 61 bilar under förra året eftersom de var kopplade till skulder.

– Det är inte alls i samma omfattning som Malmö. Malmö verkar vara den stad som har störst problem, säger Håkan Lovén, parkeringssamordnare i Helsingborgs kommun, till tidningen.

Organiserad brottslighet

En stor del i att man kan beslagta bilar beror på att p-vakter och poliser har nu rätt att komma bilregistret direkt på gatan och därmed se om ägaren har skulder till Kronofogden.

Åtta av de trettio värsta bilmålvakterna har hittills satts i personlig konkurs tack vare myndigheternas agerande. Dessa personer står för 10 200 bilar som inte längre får köras.

En 41-årig Malmöbo hade registrerats på hela 612 bilar under 2018. Han har dock ännu inte hamnat i Kronofogdens register över målvakter som är skuldsatta. Numera ”skriver man bilarna på andra personer som inte har lika mycket skulder”, säger Leo Schneede, parkeringssamordnare i Helsingborg, till Sydsvenskan.

Tidigare i somras sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan att man kan likställa problemet med bilmålvakter med den organiserade brottsligheten.

– Jag är beredd att pröva alla vägar för att komma till rätta med bilmålvakterna och deras organiserade brottslighet, sa han då.

Bilmålvakt

En bilmålvakt är en person som är ägare till fordon men som används av andra personer eller företag. Ibland kan en ägare stå registrerad på hundratals bilar. I vissa fall kan det till och med röra sig om tusentals.

När dessa bilar lånas eller hyrs av andra personer så hamnar deras parkeringsböter eller trafikförsäkringsskulder på målvakten. Dennes skulder fortsätter att växa samtidigt som bilägaren varken har pengar eller utmätningsbara tillgångar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSju av landets värsta bilmålvakter finns i Malmö. Foto: Epoch Times-arkivbild
Sju av landets värsta bilmålvakter finns i Malmö. Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Sju av landets tio värsta bilmålvakter är från Malmö

Epoch Times

I april 2018 sattes en av landets tyngsta bilmålvakter i Malmöbo i konkurs. Nu har han en skuld till Kronofogden på över 28 miljoner kronor. I genomsnitt registrerades åtta bilar om dagen på de trettio värsta målvakterna under förra året, skriver Sydsvenskan.

Tack vare att samhället försöker stoppa fifflet med bilmålvakter har tusentals bilar skrotats och flera målvakter har slagits ut.

1 250 bilar togs i Malmö

På fyra år har antalet obetalda felparkeringsböter mer än halverats på fyra år efter att en gammal lag skärptes för fem år sedan. De samlade fordonskulderna i Sverige ligger nu på 1,8 miljarder kronor.

– Man parkerar rätt eller betalar i större utsträckning än tidigare och dessutom har kommunerna fått bort en hel del bilar från gatorna, säger Johan Krantz, analytiker vid Kronofogdemyndigheten, till Sydsvenskan.

Myndigheterna har rätt att beslagta en bil om två krav uppfylls: Att ägaren har skulder på mer än 5 000 kronor – räknat på alla fordon som personen har och bilen står felparkerad på allmän plats.

Eva Svenning, verksamhetsansvarig för parkeringsfrågor vid Malmö kommun, säger till tidningen att man nyligen beslagtog en bil då ägaren hade skulder på 9,5 miljoner kronor.

Med hjälp av den skärpta lagen lyfte man bort 1 250 bilar i Malmö under 2018. Endast några få av dem har lösts ut eftersom bilägaren hade små skulder och bilen var i vettigt skick.

I Stockholm tog man bort 1 200 bilar under samma period. I Helsingborg bogserade man bort 61 bilar under förra året eftersom de var kopplade till skulder.

– Det är inte alls i samma omfattning som Malmö. Malmö verkar vara den stad som har störst problem, säger Håkan Lovén, parkeringssamordnare i Helsingborgs kommun, till tidningen.

Organiserad brottslighet

En stor del i att man kan beslagta bilar beror på att p-vakter och poliser har nu rätt att komma bilregistret direkt på gatan och därmed se om ägaren har skulder till Kronofogden.

Åtta av de trettio värsta bilmålvakterna har hittills satts i personlig konkurs tack vare myndigheternas agerande. Dessa personer står för 10 200 bilar som inte längre får köras.

En 41-årig Malmöbo hade registrerats på hela 612 bilar under 2018. Han har dock ännu inte hamnat i Kronofogdens register över målvakter som är skuldsatta. Numera ”skriver man bilarna på andra personer som inte har lika mycket skulder”, säger Leo Schneede, parkeringssamordnare i Helsingborg, till Sydsvenskan.

Tidigare i somras sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan att man kan likställa problemet med bilmålvakter med den organiserade brottsligheten.

– Jag är beredd att pröva alla vägar för att komma till rätta med bilmålvakterna och deras organiserade brottslighet, sa han då.

Bilmålvakt

En bilmålvakt är en person som är ägare till fordon men som används av andra personer eller företag. Ibland kan en ägare stå registrerad på hundratals bilar. I vissa fall kan det till och med röra sig om tusentals.

När dessa bilar lånas eller hyrs av andra personer så hamnar deras parkeringsböter eller trafikförsäkringsskulder på målvakten. Dennes skulder fortsätter att växa samtidigt som bilägaren varken har pengar eller utmätningsbara tillgångar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024