loading
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i samband med att flygskatteutredningen överlämnades till regeringen. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i samband med att flygskatteutredningen överlämnades till regeringen. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

SAS: Flygskatten är ett högt pris att betala

Epoch Times

Regeringen väntas i dag lägga fram förslaget om den så kallade flygskatten, rapporterar Ekot. Flygskatten, som bland annat skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare, har mötts av hård kritik av oppositionen och branschen.

Det hade varit en större nyhet om regeringen inte hade gått vidare med förslaget, anser finansminister Magdalena Andersson.

– Det finns poänger att det transportslag som är farligast för klimatet ska vara med och bidra och betala klimatskatter. Det är välmotiverat tycker jag, säger hon till TT.

Fel väg

Det är inte flygskatten, utan fortsatt satsning på biobränslen och ny teknik som är vägen mot minskad klimatpåverkan, menar Fredrik Henriksson, presschef på SAS. En flygskatt i en bransch med redan låga marginaler kommer att påverka företagens möjligheter att investera, anser han.

– Det är anmärkningsvärt att regeringen går vidare med det här förslaget som ändå har fått sådan massiv kritik. Regeringens egen utredning kom fram till att resultatet blir väldigt små eller till och med negativa klimateffekter, säger Henriksson till TT.

– Det här kommer framförallt att drabba resenärerna, men konsekvenserna är stora med färre jobb, sämre tillgänglighet i många delar av landet där det inte finns något annat alternativ än flyg och en svagare konkurrenskraft för Sverige. Det är ett högt pris att betala för något som knappt har en klimatpåverkan.

Hoppfull trots motstånd

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har trots motståndet varit hoppfull om att förslaget kan gå igenom i riksdagen, eftersom det kan bakas in i höstbudgeten.

– Ja, vi tror ju inte att någon i dagens läge är beredd att kasta ut Sverige i politiskt och ekonomiskt kaos, säger Bolund till Ekot.

För att stoppa skatten måste Alliansen lägga fram en gemensam budget som Sverigedemokraterna kan stödja. "Ren symbolpolitik" svarade Moderaterna i våras och avfärdade förslaget med att det gör det dyrare för resenärerna, utan nytta för klimatet.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i samband med att flygskatteutredningen överlämnades till regeringen. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i samband med att flygskatteutredningen överlämnades till regeringen. Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

SAS: Flygskatten är ett högt pris att betala

Epoch Times

Regeringen väntas i dag lägga fram förslaget om den så kallade flygskatten, rapporterar Ekot. Flygskatten, som bland annat skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare, har mötts av hård kritik av oppositionen och branschen.

Det hade varit en större nyhet om regeringen inte hade gått vidare med förslaget, anser finansminister Magdalena Andersson.

– Det finns poänger att det transportslag som är farligast för klimatet ska vara med och bidra och betala klimatskatter. Det är välmotiverat tycker jag, säger hon till TT.

Fel väg

Det är inte flygskatten, utan fortsatt satsning på biobränslen och ny teknik som är vägen mot minskad klimatpåverkan, menar Fredrik Henriksson, presschef på SAS. En flygskatt i en bransch med redan låga marginaler kommer att påverka företagens möjligheter att investera, anser han.

– Det är anmärkningsvärt att regeringen går vidare med det här förslaget som ändå har fått sådan massiv kritik. Regeringens egen utredning kom fram till att resultatet blir väldigt små eller till och med negativa klimateffekter, säger Henriksson till TT.

– Det här kommer framförallt att drabba resenärerna, men konsekvenserna är stora med färre jobb, sämre tillgänglighet i många delar av landet där det inte finns något annat alternativ än flyg och en svagare konkurrenskraft för Sverige. Det är ett högt pris att betala för något som knappt har en klimatpåverkan.

Hoppfull trots motstånd

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har trots motståndet varit hoppfull om att förslaget kan gå igenom i riksdagen, eftersom det kan bakas in i höstbudgeten.

– Ja, vi tror ju inte att någon i dagens läge är beredd att kasta ut Sverige i politiskt och ekonomiskt kaos, säger Bolund till Ekot.

För att stoppa skatten måste Alliansen lägga fram en gemensam budget som Sverigedemokraterna kan stödja. "Ren symbolpolitik" svarade Moderaterna i våras och avfärdade förslaget med att det gör det dyrare för resenärerna, utan nytta för klimatet.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024