loading
Inrikes

Riksåklagare: Skärp straffet för rattfylleri

Epoch Times

Riksåklagare Anders Perklev kräver återigen hårdare straff för rattfyllerister.

Han har tidigare sagt att straffet för rattfylleri och olovlig körning borde skärpas. Men fortfarande har inget hänt.

Perklev ville för två år sedan skärpa straffet så att åklagare kan få möjlighet att begära återkommande rattfyllerister häktade. Men lagstiftningen har ännu inte skärpts. Åklagare får anhålla och begära häktning om brotten kan ge ett års fängelse. Men eftersom rattfylleri inte ger så långt straff är häktning av rattfyllerister inte möjlig.

– Konsekvensen blir ju att personen i fråga kan fortsätta att begå brott alldeles omedelbart. Det kan upplevas som rent stötande och innebär ju att man i praktiken inte har några medel för att hindra fortsatt brottslighet, säger Perklev till Sveriges Radio.

Frågan har lyfts sedan en dödsolycka inträffade i Kalmar, där den misstänkte gärningsmannen har ett 40-tal brottsmisstankar mot sig under det senaste halvåret. Det gäller bland annat flera trafikbrott som olovlig körning och vårdslöshet i trafik.

Mannen misstänks ha varit narkotikapåverkad då olyckan inträffade och har tidigare dömts för två drograttfyllerier. Att mannen inte kunnat häktas är poliser i Kalmar frustrerade över.

– Det är två personer som har dött på grund av detta och hade rättskedjan tidigare anhållit den här individen så hade vi kanske sluppit den här olyckan i Mönsterås, säger Peter Jarleng som är polisassistent i lokalpolisområde Kalmar, till SR.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Riksåklagare: Skärp straffet för rattfylleri

Epoch Times

Riksåklagare Anders Perklev kräver återigen hårdare straff för rattfyllerister.

Han har tidigare sagt att straffet för rattfylleri och olovlig körning borde skärpas. Men fortfarande har inget hänt.

Perklev ville för två år sedan skärpa straffet så att åklagare kan få möjlighet att begära återkommande rattfyllerister häktade. Men lagstiftningen har ännu inte skärpts. Åklagare får anhålla och begära häktning om brotten kan ge ett års fängelse. Men eftersom rattfylleri inte ger så långt straff är häktning av rattfyllerister inte möjlig.

– Konsekvensen blir ju att personen i fråga kan fortsätta att begå brott alldeles omedelbart. Det kan upplevas som rent stötande och innebär ju att man i praktiken inte har några medel för att hindra fortsatt brottslighet, säger Perklev till Sveriges Radio.

Frågan har lyfts sedan en dödsolycka inträffade i Kalmar, där den misstänkte gärningsmannen har ett 40-tal brottsmisstankar mot sig under det senaste halvåret. Det gäller bland annat flera trafikbrott som olovlig körning och vårdslöshet i trafik.

Mannen misstänks ha varit narkotikapåverkad då olyckan inträffade och har tidigare dömts för två drograttfyllerier. Att mannen inte kunnat häktas är poliser i Kalmar frustrerade över.

– Det är två personer som har dött på grund av detta och hade rättskedjan tidigare anhållit den här individen så hade vi kanske sluppit den här olyckan i Mönsterås, säger Peter Jarleng som är polisassistent i lokalpolisområde Kalmar, till SR.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024