Recension: Förstklassigt med Göteborg Baroque

Barockmusik

Göteborg Baroque inviger festivalen Valle Baroque med blandade stycken från både 1600 och 1700-talet. Foto: Jenny Ljungkvist


Göteborg Baroque inleder festivalen Valle Baroque på bästa tidstypiska barockvis. Dynamisk musik i perfekt samspel under ledning av Magnus Kjellson. Daniel Carlssons rena och klara sång lyser över ensemblens uttrycksfulla stämbotten. 

I år var det meningen att festivalen Valle Baroque skulle fira 10-årsjubileum, men eftersom förra årets festival blev helt inställd så skjuts jubiléet fram till nästa år. Göteborg Baroques konstnärlige ledare Magnus Kjellson ser positivt på årets festival trots ett nedbantat program.

– Det känns underbart att få ge konserter igen och få möta er i publiken. Som vi har längtat! Det blir en festival med mycket fina konserter.

Ensemblen Göteborg Baroque genomför kvällens invigningskonsert med åtta musiker och countertenoren Daniel Carlsson. Gruppen har ett gemensamt intresse för den tidiga musiken från 1600- och 1700-talet. Konserten framförs i klosterkyrkan i Varnhem. En gammal och historisk plats som passar väl till konsertens barockmusik. Det är fascinerande att tänka på hur musiken har hållit sig genom århundradena och hur aktuell den fortfarande är.   

Mitt på scenen står Göteborg Baroques ovanliga claviorganum med träornamenteringarna blänkande i bladguld och med sidor målade som tidsenliga barockmålningar. Ramarna kring målningarna är målade som sköldpaddsskal. Det är ett mycket speciellt instrument med en unik klang rik på övertoner. Instrumentet är en kombination av en cembalo och en orgel och på 1700-talet var det Georg Friedrich Händels favoritinstrument. 

Det skapades ur behovet att ha ett större kombinationsinstrument med både cembalo och orgel nära ensemblen. Magnus Kjellson kan vid claviorganumet ha bra kontakt med första violinisten på sin vänstra sida som i sin tur leder de övriga musikerna med sin stråke. 

För nionde gången arrangeras barockfestivalen Valle Baroque. Foto: Jenny Ljungkvist

Efter mycket arbete med efterforskningar, musikaliska experiment och en generös donation fick Magnus Kjellson förverkliga sin idé. Instrumentmakarna Mats Arvidsson och Andreas Kilström lade ner mycket tid på att med gamla tekniker tillverka claviorganumet som invigdes 2018. Instrumentet är det första i sitt slag som byggts sedan 1700-talet vilket gör det världsunikt. En av instrumentets speciella egenskaper är att det har fler toner per oktav. Detta gör det möjligt att förädla intonationen i ensemblen.  

Kvällens invigningskonsert inleds med verket Lyckliga stjärnor av Georg Muffat ur Concerto XII Propitia Sydera. Först framför gruppen en tvådelad sonata med en långsam inledning som övergår i ett allegro med pumpande basstämmor och flödande melodier. Sedan följer en fin aria med sirliga stråkstämmor. Därefter framförs en yr och livlig gavotte och ett kort och suckande grave som avlöses av svitens längsta sats ciacona. En härlig och innehållsrik sats. Det hela avslutas med en kort och lekfull borea.

Det första som märks av i början av verket är den behagliga och rena ljudbilden där nyanser och detaljer får utrymme att höras. I kontrast mot annan ljudstarkare musik är det fint att även svagare stämmor hörs. Göteborgs Baroque spelar böljande, dynamiskt och rytmiskt och sviten är mycket vacker. 

Årets festival har djur som tema och två korta stycken med fågeltema följer. Det första stycket, The Goldfinch, är skrivet av Benjamin Cosyn. På svenska kallas fågeln för steglits. I stycket spelar Magnus Kjellson solo på claviorganum. Först med spröd och ren cembalo, med både ackompanjemang och melodi. Ackompanjemanget ligger sedan kvar i cembalon medan melodin skiftar till orgelns ljusa och varma klang.

Som ett ytterligare överraskande inslag övergår sedan komp och melodi helt till orgeln. Vi får ett smakprov på en stor del av orgelns rena, varma och fylliga register som kort hinner gå ner i två mer djupa bastoner. Luftigt återgår kompet till cembalo för att i slutet helt återgå till orgeln igen. Stycket avslutas i fågelliknande melodisnuttar över en ihållande basmatta. En underhållande stund med ett fantastiskt instrument.

Sprött och sökande kommer violinisterna Gabriel Bania och Jens Solgaard in i form av två konverserande hönor i det följande stycket La Gallina, Canzone a due violini av Tarquino Merula. Hela ensemblen, utom kontrabasisten, är sedan med i ett omväxlande och lekfullt arrangemang.

Därefter presenterar Magnus Kjellson följande passionsstycke som ett av de bästa verken som skrivits på 1600-talet: Christian Geists lamento Es war aber an der Stätte – O Traurigkeit med countertenoren Daniel Carlsson som solist. 

Daniel Carlsson har framträtt på olika scener i Norden och Europa och varit solist i flera olika oratorier och kantater. Foto: Jenny Ljungkvist

Ett vackert och vemodigt verk med solistens uttrycksfulla, klara och ljusa röst. Verket skrevs av kompositören och musikern Christian Geist på 1680-talet då han arbetade som kantor i Göteborg.  

Näst sista stycket är ett stycke av Heinrich Ignaz Franz von Biber och konserten avslutas med Antonio Vivaldis kantat Cessate, omai cessate RV 684. 

Som balsam för själen är Göteborg Baroques förstklassiga inledning på festivalen Valle Baroque.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!