Recension: Dynamisk resa med lysande duo

Klassisk musik

Violinisten Ylva Larsdotter och pianisten Anna Christensson gav en minnesvärd konsert i Varnhems klosterkyrka. Foto: Jenny Ljungkvist


Pianisten Anna Christensson och violinisten Ylva Larsdotter väckte spelrummet till liv med sitt rytmiska, dynamiska och färgrika spel. Från svagaste pianissimo till explosiv fortissimo och allt däremellan.                   

 Konserten spelades i Varnhems klosterkyrka i Skara.

– Jag är så glad att vara i min barndomstrakt. Det här är vår första konsert som varken livestreamas, spelas in eller filmas. Konserten är här och nu, inledde Christensson.

Senast Anna Christensson spelade i Varnhems klosterkyrka var 2019 med Bachs Goldbergvariationer. Den här gången var det istället en fantastisk version av Beethovens sonat för piano och violin, Vårsonaten sats 1, som Christensson och Larsdotter framförde som början. Sonaten som är ”ett av duons favoritverk” skrevs kring 1800.

Med friskt driv och dynamik förmedlade duon musikens skönhet och fyllde varje vrå i rummet med ljus och spirande liv. För kulturtörstande själar var det som att få ta del av ett renande musikbad och en annan verklighet.

Stycket började med Ylva Larsdotters blommande presentation av huvudtemat. Ett tema som sedan lekfullt alternerade på olika sätt mellan violinen och pianot, och där duon visade upp sitt fina sampel. Ett växelvis samtal mellan piano och violin. Lekfullt och med smittande spelglädje. En stund av magi och lycka i en version som kommer stanna kvar i minnet.

Efter Vårsonaten fortsatte duon att framföra ett blandat program på temat resa. Tre modernare verk med känslan av att åka på en lång bilresa, blandades med verk med inslag av folkmusik. Den första av polskorna var en 1800-talsvariant av Tor Aulin som skiftade i dur och moll.

Överraskande var partierna med de på olika sätt fallande basgångarna i kontrast till melodin. Karaktären var nordisk och gav en känsla av en björkskog en sval sommar.

Den andra polskan var modern och hade skrivits till Christensson av Peterson. Här spelade hon oerhört rytmiskt och använde i ett parti fysisk råstyrka när hon kastade sig över pianot för att sedan snabbt växla till en annan karaktär.

I ”Seaport farewell” (trad/Wei-Chieh Lin) gick resan till Taiwan och duon framförde en vacker folksång med Larsdotters skira och uttrycksfulla klang. I romantiska och finstämda Spring Song (Frank Bridge) tog duon publiken till Storbritannien.

Pianisten Anna Christensson och violinisten Ylva Larsdotter. Foto: Jenny Ljungkvist

Resan och konserten avslutades i Bulgarien med bulgarisk parafras: ”Choro” av Pancho Vladigerov. Larsdotter berättade att hon älskade stycket när hon var yngre. I våras lyckades Anna få fram noterna från en vän i Bulgarien och Larsdotter tyckte att det var ”som julafton att få spela den i Varnhem”. Stycket var omväxlande och innehöll balkaninslag. Christensson och Larsdotter framförde de nio olika verken med ett mycket dynamiskt, färgrikt och rytmiskt spel.

Nyligen framförde duon ett annat projekt där de spelade Beethovens alla tio sonater för piano och violin. På Kulturhuset i Ytterjärnas hemsida ligger fem av dem ute för lyssning.  

– Under coronaåret passade vi på att studera in Beethovens tio violinsonater. Vi hade pratat om vad vi ville hinna spela innan vi dör! Nu när vi spelat alla tio, har vi både blivit mycket bättre som duo och var för sig och lärt oss otroligt mycket, sade Christensson till Epoch Times efter konserten.

Spelplatsen betyder mycket för henne: 

– Det var en väldigt fin upplevelse att få komma och spela i Varnhems fina kyrka igen. Sommarmusiken i Varnhem har ju många år på nacken och när jag var liten var vi alltid och lyssnade på fantastiska konserter där, varav vissa gjorde djupt intryck!

– Jag minns särskilt en konsert med Drottningholms barockensemble, och en annan med en estnisk medeltidsensemble. Det är ju tjugo år sedan jag flyttade därifrån nu, men fortfarande var det många jag kände igen i publiken.

Christensson började spela piano när hon var sex år och musiken har betytt olika saker i olika perioder:

– Först var det en lek, sedan något jag gjorde för att jag ville bli bättre på det, sedan något som gav livet fler dimensioner och som öppnade dörrar till nya världar. Nu har musiken varit mitt yrke i snart femton år, och jag kan inte drömma om att göra något annat.

–  Att utöva musik, dans och olika typer av gemensamma ritualer är unikt för människan, och det är ett djupt liggande behov som förekommer i alla tider och traditioner. Jag tycker man kan sträcka sig till att säga att musik, bland annat, är det som gör oss till människor. 

Hon berättade om det speciella med att vara musiker:

– Det är en väldigt häftig grej att dagligen gå i dialog med å ena sidan gamla gubbar eller tanter som varit döda i århundraden, men vars musikaliska visioner finns kvar, och å andra sidan kompis-tonsättare som skickar noter på pdf och där man kan vara delaktig i tillkomstprocessen.

Avslutningsvis sade Anna Christensson att hon varit lyckligt lottad under coronatiden och har fått spela en hel del, undervisat lite och ”hankat sig fram”. Både hon och Ylva Larsdotter ser fram emot att spela inför publik snart igen.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Fakta

Om duon

Anna Christensson har fått många fina utmärkelser för sitt pianospel och varit solist i flera orkestersammanhang.

Ylva Larsdotter från Sandviken är verksam som violinist, kammarmusiker och andra konsertmästare i Norrköping.