loading




Uddevalla kommun kritiseras för ett samförståndsavtal med ett helstatligt kinesiskt bolag, som bland annat syftar till att utveckla järnvägstrafiken på västkusten. Foto: Johan Nilsson/AFP via Getty Images
Uddevalla kommun kritiseras för ett samförståndsavtal med ett helstatligt kinesiskt bolag, som bland annat syftar till att utveckla järnvägstrafiken på västkusten. Foto: Johan Nilsson/AFP via Getty Images
Inrikes

Professor kritiserar Uddevallas Kinaavtal

Epoch Times Sverige

Ett samförståndsavtal mellan Uddevalla kommun och det statligt helägda kinesiska järnvägsbolaget CRCC har mött skarp kritik. Professor Olle Lundin säger: ”De har överskridit sina befogenheter och saknar kompetens, avtal med främmande makt är ingen sak för kommunen.”

Avtalet handlar om kunskapsutbyte mellan den svenska västkustkommunen och det stora statliga järnvägs- och infrastrukturbolaget om bland annat järnvägstrafik och stadsutveckling. CRCC har lovat komma med en lösning på hur Uddevalla ska bygga sin nya underjordiska järnvägsstation. Samförståndsavtalet rymmer inga ekonomiska åtaganden men det kinesiska bolaget vill lära sig mer om hur den svenska affärsmarknaden fungerar. 

Tidningen Bohuslänningen har funnit flera brister i hur Uddevalla kommun hanterat ärendet. Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, menar att Uddevalla kommun har ingått avtal med en främmande makt, vilket den inte ska syssla med. Det innebär en mycket kraftig obalans mellan jättelandet Kina – ”och en pytteliten svensk kommun”.

Borde diskuterats i fullmäktige

De ansvariga kommunråden kritiseras för att ha slutit avtal i en känslig fråga utan att förankra den demokratiskt. Kommunstyrelsen fick bara en kort information i efterhand och kommunens demokratiskt valda församling har aldrig diskuterat saken. Olle Lundin anser att samförståndsavtalet är så principiellt viktigt att det borde ha föregåtts av en offentlig debatt om vad det kommer att innebära. Men det hade faktiskt blivit fel även om avtalet hade diskuterats i fullmäktige, då det rör nationell infrastruktur, som kommunen saknar kompetens för, menar Lundin.

De ansvariga kommunråden, Uppsalapartiets Christer Hasslebäck, och miljöpartisten Jarmo Uusitalo, avfärdar kritiken. De tycker inte att det handlar om ett avtal med främmande makt, utan med ”ett bolag med en viss kompetens”. De uppfattar inga säkerhetsrisker eller att de hade behövt prata med jurister före undertecknandet. Hasslebäck kallar avtalet ”icke förpliktigande” och menar att det bara är ett ”informationsutbyte där vi vill lära oss mer. Varför ska det tas upp och ifrågasättas nu?”

Jarmo Uusitalo säger till Bohuslänningen:

– Det är tradition att skriva liknande överenskommelser i samband med kinesiska besök. Det är lika mycket för dem att kunna visa upp något från besöket. De var också intresserade av att veta hur det går till, till exempel med offentlig upphandling i Sverige, säger han.

Lär känna svenska marknaden

På ledarplats lyfter Bohuslänningen farhågan om att kinesiska företag tack vare denna typen av ”oskyldiga” samarbeten lär känna den svenska marknaden och sedan vinner upphandlingar med förmodat kinesiskt statsstöd i ryggen . ”Svenska kommuner har bättre saker att göra än att underlätta för den utvecklingen”, skriver Karl af Geijerstam på ledarplats.

CRCC (China Railway Construction Corporation) är inte bara helägt av den kinesiska staten, det är också – så som det fungerar i Kina – mycket nära knutet till det totalitära kommunistpartiet, som under sin tid vid makten bedöms ha mördat och på andra sätt berövat 65-80 miljoner människor livet. Än i dag förföljer Kinas kommunistparti bland annat uigurer, tibetaner, Falun Gong-utövare, kristna och oppositionella. CRCC:s styrelseordförande är kommunistpartiets representant i styrelsen. Läs vår tidigare artikel här.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.  

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




Uddevalla kommun kritiseras för ett samförståndsavtal med ett helstatligt kinesiskt bolag, som bland annat syftar till att utveckla järnvägstrafiken på västkusten. Foto: Johan Nilsson/AFP via Getty Images
Uddevalla kommun kritiseras för ett samförståndsavtal med ett helstatligt kinesiskt bolag, som bland annat syftar till att utveckla järnvägstrafiken på västkusten. Foto: Johan Nilsson/AFP via Getty Images
Inrikes

Professor kritiserar Uddevallas Kinaavtal

Epoch Times Sverige

Ett samförståndsavtal mellan Uddevalla kommun och det statligt helägda kinesiska järnvägsbolaget CRCC har mött skarp kritik. Professor Olle Lundin säger: ”De har överskridit sina befogenheter och saknar kompetens, avtal med främmande makt är ingen sak för kommunen.”

Avtalet handlar om kunskapsutbyte mellan den svenska västkustkommunen och det stora statliga järnvägs- och infrastrukturbolaget om bland annat järnvägstrafik och stadsutveckling. CRCC har lovat komma med en lösning på hur Uddevalla ska bygga sin nya underjordiska järnvägsstation. Samförståndsavtalet rymmer inga ekonomiska åtaganden men det kinesiska bolaget vill lära sig mer om hur den svenska affärsmarknaden fungerar. 

Tidningen Bohuslänningen har funnit flera brister i hur Uddevalla kommun hanterat ärendet. Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, menar att Uddevalla kommun har ingått avtal med en främmande makt, vilket den inte ska syssla med. Det innebär en mycket kraftig obalans mellan jättelandet Kina – ”och en pytteliten svensk kommun”.

Borde diskuterats i fullmäktige

De ansvariga kommunråden kritiseras för att ha slutit avtal i en känslig fråga utan att förankra den demokratiskt. Kommunstyrelsen fick bara en kort information i efterhand och kommunens demokratiskt valda församling har aldrig diskuterat saken. Olle Lundin anser att samförståndsavtalet är så principiellt viktigt att det borde ha föregåtts av en offentlig debatt om vad det kommer att innebära. Men det hade faktiskt blivit fel även om avtalet hade diskuterats i fullmäktige, då det rör nationell infrastruktur, som kommunen saknar kompetens för, menar Lundin.

De ansvariga kommunråden, Uppsalapartiets Christer Hasslebäck, och miljöpartisten Jarmo Uusitalo, avfärdar kritiken. De tycker inte att det handlar om ett avtal med främmande makt, utan med ”ett bolag med en viss kompetens”. De uppfattar inga säkerhetsrisker eller att de hade behövt prata med jurister före undertecknandet. Hasslebäck kallar avtalet ”icke förpliktigande” och menar att det bara är ett ”informationsutbyte där vi vill lära oss mer. Varför ska det tas upp och ifrågasättas nu?”

Jarmo Uusitalo säger till Bohuslänningen:

– Det är tradition att skriva liknande överenskommelser i samband med kinesiska besök. Det är lika mycket för dem att kunna visa upp något från besöket. De var också intresserade av att veta hur det går till, till exempel med offentlig upphandling i Sverige, säger han.

Lär känna svenska marknaden

På ledarplats lyfter Bohuslänningen farhågan om att kinesiska företag tack vare denna typen av ”oskyldiga” samarbeten lär känna den svenska marknaden och sedan vinner upphandlingar med förmodat kinesiskt statsstöd i ryggen . ”Svenska kommuner har bättre saker att göra än att underlätta för den utvecklingen”, skriver Karl af Geijerstam på ledarplats.

CRCC (China Railway Construction Corporation) är inte bara helägt av den kinesiska staten, det är också – så som det fungerar i Kina – mycket nära knutet till det totalitära kommunistpartiet, som under sin tid vid makten bedöms ha mördat och på andra sätt berövat 65-80 miljoner människor livet. Än i dag förföljer Kinas kommunistparti bland annat uigurer, tibetaner, Falun Gong-utövare, kristna och oppositionella. CRCC:s styrelseordförande är kommunistpartiets representant i styrelsen. Läs vår tidigare artikel här.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.  

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024