loadingUnder mars månad stod elbilarna för nära 42 procent av alla nyregistrerade personbilar. Det beror på att företagen fortsätter att köpa elbilar.Försäljningen av nyregistrerade bilar minskar kraftigt i hela landet, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Foto: Janerik Henriksson
Under mars månad stod elbilarna för nära 42 procent av alla nyregistrerade personbilar. Det beror på att företagen fortsätter att köpa elbilar.Försäljningen av nyregistrerade bilar minskar kraftigt i hela landet, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Foto: Janerik Henriksson
Ekonomi & Näringsliv

Privatmarknaden för personbilar minskar kraftigt i Sverige

Göran Jacobson

Personbilsmarknaden i Sverige minskade med nio procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året, rapporterar Mobility Sweden. Den borttagna klimatbonusen och konjunkturläget är två orsaker.

– Vi har sett en kraftig minskning av nybilsförsäljningen. Men jag vill inte nämna några siffror offentligt, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom Bil i Norrköping, till Epoch Times.

Företaget är specialiserat på att sälja nya bilar av märkena Citroën, Mitsubishi och Mazda. Läget hos Zetterblom Bil är detsamma som hos de flesta nybilsförsäljare i Sverige. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden minskade försäljningen av nya bilar med nio procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Två orsaker som anges är konjunkturläget och att klimatbonusen har tagits bort. Fredrik Zetterblom kan i alla fall glädja sig åt en sak.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUnder mars månad stod elbilarna för nära 42 procent av alla nyregistrerade personbilar. Det beror på att företagen fortsätter att köpa elbilar.Försäljningen av nyregistrerade bilar minskar kraftigt i hela landet, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Foto: Janerik Henriksson
Under mars månad stod elbilarna för nära 42 procent av alla nyregistrerade personbilar. Det beror på att företagen fortsätter att köpa elbilar.Försäljningen av nyregistrerade bilar minskar kraftigt i hela landet, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Foto: Janerik Henriksson
Ekonomi & Näringsliv

Privatmarknaden för personbilar minskar kraftigt i Sverige

Göran Jacobson

Personbilsmarknaden i Sverige minskade med nio procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året, rapporterar Mobility Sweden. Den borttagna klimatbonusen och konjunkturläget är två orsaker.

– Vi har sett en kraftig minskning av nybilsförsäljningen. Men jag vill inte nämna några siffror offentligt, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom Bil i Norrköping, till Epoch Times.

Företaget är specialiserat på att sälja nya bilar av märkena Citroën, Mitsubishi och Mazda. Läget hos Zetterblom Bil är detsamma som hos de flesta nybilsförsäljare i Sverige. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden minskade försäljningen av nya bilar med nio procent under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Två orsaker som anges är konjunkturläget och att klimatbonusen har tagits bort. Fredrik Zetterblom kan i alla fall glädja sig åt en sak.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024