loadingElfyn Evans, Storbritannien och Scott Martin, Storbritannien, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, på första sträckan på Red Barn Arena i Umeå 2023.   Foto: Micke Fransson/TT
Elfyn Evans, Storbritannien och Scott Martin, Storbritannien, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, på första sträckan på Red Barn Arena i Umeå 2023. Foto: Micke Fransson/TT
Nyheter

På sladd genom tillvaron

Pär Edgren

Rally! Sporten där bilarna körs på tvären på grusvägar i farter upp mot 190 km/h. Vissa förare ryktas titta mer ut genom sidorutan än vindrutan då de alltid kör med sladd. Nu är det dags för Rally Sweden, i folkmun Svenska rallyt.

För två år sedan tvingades Svenska rallyt att dra sig norrut. Bristen på snö i värmlandssko­garna gjorde att loppet flyttades till det mer snösäkra Umeå. I år körs loppet den 13 till 18 februari och är ett av Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang. 

– Vi uppskattar att vi hade cirka 100 000 besökare förra året, säger Erik Åström, Event Director för rallyt, som omsätter cirka 50 miljoner kronor.

Backprov i sälen och bromsprov i Kiruna

Rally Swedens historia startade 1950 med den första deltävlingen i Midnattssolsrallyt. Det var en sommartävling som sträckte sig genom hela landet med start i Göteborg, Falsterbo och ovanligt nog Stockholm. Rallyt följde vanliga vägar, där deltagarna försökte hålla ett fast tidsschema. 

Efter att ha mötts i Örebro fortsatte tävlingen genom inlandet med mål i Kiruna på lördagen, så nära den ideala målgången klockan 19:59 som möjligt. 

Däremellan kördes backprov i Sälen och några fartsträckor, innan det avslutades med broms- och accelerationsprov i Kiruna. Den första segraren var Per-Fredrik Cederbaum.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingElfyn Evans, Storbritannien och Scott Martin, Storbritannien, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, på första sträckan på Red Barn Arena i Umeå 2023.   Foto: Micke Fransson/TT
Elfyn Evans, Storbritannien och Scott Martin, Storbritannien, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, på första sträckan på Red Barn Arena i Umeå 2023. Foto: Micke Fransson/TT
Nyheter

På sladd genom tillvaron

Pär Edgren

Rally! Sporten där bilarna körs på tvären på grusvägar i farter upp mot 190 km/h. Vissa förare ryktas titta mer ut genom sidorutan än vindrutan då de alltid kör med sladd. Nu är det dags för Rally Sweden, i folkmun Svenska rallyt.

För två år sedan tvingades Svenska rallyt att dra sig norrut. Bristen på snö i värmlandssko­garna gjorde att loppet flyttades till det mer snösäkra Umeå. I år körs loppet den 13 till 18 februari och är ett av Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang. 

– Vi uppskattar att vi hade cirka 100 000 besökare förra året, säger Erik Åström, Event Director för rallyt, som omsätter cirka 50 miljoner kronor.

Backprov i sälen och bromsprov i Kiruna

Rally Swedens historia startade 1950 med den första deltävlingen i Midnattssolsrallyt. Det var en sommartävling som sträckte sig genom hela landet med start i Göteborg, Falsterbo och ovanligt nog Stockholm. Rallyt följde vanliga vägar, där deltagarna försökte hålla ett fast tidsschema. 

Efter att ha mötts i Örebro fortsatte tävlingen genom inlandet med mål i Kiruna på lördagen, så nära den ideala målgången klockan 19:59 som möjligt. 

Däremellan kördes backprov i Sälen och några fartsträckor, innan det avslutades med broms- och accelerationsprov i Kiruna. Den första segraren var Per-Fredrik Cederbaum.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025