loadingOstindiefararen Götheborg anländer till Stockholm efter en seglats från Göteborg 2008. Nu är det snart dags igen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ostindiefararen Götheborg anländer till Stockholm efter en seglats från Göteborg 2008. Nu är det snart dags igen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ostindiefararen ut på ny resa efter sex år

TT

Ostindiefararen Götheborg ska ge sig ut på nya äventyr – efter att ha legat vid kaj i Göteborg i sex år. Destinationen är Stockholm och resan planeras ta tolv dagar.

Besättningen skulle ha kastat loss på söndagen, men vid lördagens förberedelser brast ett så kallat rå, som bär upp seglen, och seglatsen har fått skjutas på till måndagen, rapporterar lokala medier.

”16 jungmän var ute på rået när det gick sönder. Det var en dramatisk upplevelse för de inblandade, men ingen kom till skada och processen att hjälpa personerna från rået gick bra”, skriver Svenska Ostindiska Companiet på Facebook.

– Lite sådana där saker inträffar ju när det är mycket som ska göras och vi har inte gjort det på ett tag heller, förklarar vd:n Peter Alexandersson för Göteborgs-Posten.

Omkring 75 personer kommer att befinna sig ombord under seglatsen till Stockholm. Resans syfte är att testa fartyget och träna besättningen inför en planerad långresa till Asien nästa år.

– Det är också en möjlighet att visa upp oss i Stockholm. Vi vill gärna vara hela Sveriges skepp och inte bara en lokal angelägenhet i Göteborg. Vi hoppas att hela Sverige ska vara stolta över skeppet, säger kaptenen August Jansson till GT.

Götheborg stannar vid kajen i Stockholm i några dagar innan hon återvänder till Göteborg med nya jungmän.

(Susanna Persson Öste/TT

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Ostindiefararen Götheborg

(TT)

Ostindiefarare var handelsfartyg (ofta beväpnade) som seglade mellan Europa och Asien, främst Kina, på 1700-talet.

Dagens Götheborg började byggas på 1990-talet. Det är en kopia av ett fartyg som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Den äldre Götheborg hittades av dykare 1985.

Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina. Två år senare anlände fartyget hem igen. Både avresan och hemkomsten följdes av stora mängder åskådare.

Med åren blev det dock svårt att finansiera resor och underhåll av träskeppet – och Götheborg har legat stilla i hamnen sedan 2015.

För att säkra skeppets sjö- och seglingsduglighet tog Greencarrier AB över ansvaret hösten 2019 och i februari i år köpte bolaget samtliga aktier i Svenska Ostindiska Companiet AB, där skeppet ingår.

Ambitionen är att via Medelhavet och Suezkanalen segla till Kina 2022.

Den nya Götheborg är byggd av ek och furu med gamla metoder. Fartyget har dock även motor, som komplement till seglen.

Götheborg är en fullriggare med tre master. Det ordinarie stället omfattar 18 segel med en total yta på mer än 1 500 kvadratmeter.

Fartyget är 47 meter långt och elva meter brett.

Källor: NE, Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, TT

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingOstindiefararen Götheborg anländer till Stockholm efter en seglats från Göteborg 2008. Nu är det snart dags igen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ostindiefararen Götheborg anländer till Stockholm efter en seglats från Göteborg 2008. Nu är det snart dags igen. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ostindiefararen ut på ny resa efter sex år

TT

Ostindiefararen Götheborg ska ge sig ut på nya äventyr – efter att ha legat vid kaj i Göteborg i sex år. Destinationen är Stockholm och resan planeras ta tolv dagar.

Besättningen skulle ha kastat loss på söndagen, men vid lördagens förberedelser brast ett så kallat rå, som bär upp seglen, och seglatsen har fått skjutas på till måndagen, rapporterar lokala medier.

”16 jungmän var ute på rået när det gick sönder. Det var en dramatisk upplevelse för de inblandade, men ingen kom till skada och processen att hjälpa personerna från rået gick bra”, skriver Svenska Ostindiska Companiet på Facebook.

– Lite sådana där saker inträffar ju när det är mycket som ska göras och vi har inte gjort det på ett tag heller, förklarar vd:n Peter Alexandersson för Göteborgs-Posten.

Omkring 75 personer kommer att befinna sig ombord under seglatsen till Stockholm. Resans syfte är att testa fartyget och träna besättningen inför en planerad långresa till Asien nästa år.

– Det är också en möjlighet att visa upp oss i Stockholm. Vi vill gärna vara hela Sveriges skepp och inte bara en lokal angelägenhet i Göteborg. Vi hoppas att hela Sverige ska vara stolta över skeppet, säger kaptenen August Jansson till GT.

Götheborg stannar vid kajen i Stockholm i några dagar innan hon återvänder till Göteborg med nya jungmän.

(Susanna Persson Öste/TT

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Ostindiefararen Götheborg

(TT)

Ostindiefarare var handelsfartyg (ofta beväpnade) som seglade mellan Europa och Asien, främst Kina, på 1700-talet.

Dagens Götheborg började byggas på 1990-talet. Det är en kopia av ett fartyg som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Den äldre Götheborg hittades av dykare 1985.

Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina. Två år senare anlände fartyget hem igen. Både avresan och hemkomsten följdes av stora mängder åskådare.

Med åren blev det dock svårt att finansiera resor och underhåll av träskeppet – och Götheborg har legat stilla i hamnen sedan 2015.

För att säkra skeppets sjö- och seglingsduglighet tog Greencarrier AB över ansvaret hösten 2019 och i februari i år köpte bolaget samtliga aktier i Svenska Ostindiska Companiet AB, där skeppet ingår.

Ambitionen är att via Medelhavet och Suezkanalen segla till Kina 2022.

Den nya Götheborg är byggd av ek och furu med gamla metoder. Fartyget har dock även motor, som komplement till seglen.

Götheborg är en fullriggare med tre master. Det ordinarie stället omfattar 18 segel med en total yta på mer än 1 500 kvadratmeter.

Fartyget är 47 meter långt och elva meter brett.

Källor: NE, Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, TT

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025