loadingOslobussar står parkerade på rad. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Oslobussar står parkerade på rad. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Utrikes

Oslo växlar om till elbussar

TT-NTB

Oslo kommer inom de närmaste åren att kraftigt öka sin elbussflotta.

I dag finns 76 i trafik i den norska huvudstaden. Målet är över 500 om två år, 2023.

För att det ska bli möjligt vill byrådet – motsvarande kommunstyrelsen – sätta av 50 miljoner norska kronor.

– Allt som kan elektrificeras ska elektrificeras, säger byrådsledaren Raymond Johansen (Ap).

För kollektivtrafikbolaget Ruter väntar dock bekymmer, då runt hälften av intäkterna har raderats ut av pandemin, som har lett till kraftigt minskat resande.

I augusti var resandet 73 procent av det normala. Enligt Johansen har man bett norska staten om ett halvårs förlängning av det kompensationssystem som är i bruk, men har ännu inte fått något besked.

(TT-NTB)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOslobussar står parkerade på rad. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Oslobussar står parkerade på rad. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Utrikes

Oslo växlar om till elbussar

TT-NTB

Oslo kommer inom de närmaste åren att kraftigt öka sin elbussflotta.

I dag finns 76 i trafik i den norska huvudstaden. Målet är över 500 om två år, 2023.

För att det ska bli möjligt vill byrådet – motsvarande kommunstyrelsen – sätta av 50 miljoner norska kronor.

– Allt som kan elektrificeras ska elektrificeras, säger byrådsledaren Raymond Johansen (Ap).

För kollektivtrafikbolaget Ruter väntar dock bekymmer, då runt hälften av intäkterna har raderats ut av pandemin, som har lett till kraftigt minskat resande.

I augusti var resandet 73 procent av det normala. Enligt Johansen har man bett norska staten om ett halvårs förlängning av det kompensationssystem som är i bruk, men har ännu inte fått något besked.

(TT-NTB)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024