loading
Trafikverket kan på försök komma att ta över en del av basunderhållet för järnvägen i egen regi. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Trafikverket kan på försök komma att ta över en del av basunderhållet för järnvägen i egen regi. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Nya förslag för statligt järnvägsunderhåll

Epoch Times

Trafikverket kan på försök ta över en tiondel av basunderhållet för järnvägen i egen statlig regi, enligt en utredning.

För att bygga upp pilotverksamheten behöver Trafikverket rekrytera och utbilda 100 till 200 personer med kompetenser som i dag inte finns i myndigheten, alltifrån bantekniker till spårsvetsare. Dessutom kommer maskiner och lokaler krävas, konstaterar myndigheten, som i somras fick i uppdrag att utreda hur staten ska kunna ta ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet - någonting som regeringen och Vänsterpartiet är överens om.

Utredningen har nu lämnats till regeringen. Den nya underhållsenheten beräknas kunna stå redo om två år och försöken skulle behöva pågå i två till fyra områden i minst tio år för att kunna jämföras ordentligt med underhållet i konkurrensutsatta områden.

Ett alternativt förslag är att Trafikverket i stället för ett tidsbegränsat pilotprojekt tar över underhållet tills vidare i några områden, något som skulle ge en långsiktig trygghet för marknaden, enligt utredningen.

- Vi tycker att det kunde vara en bättre lösning att permanent inrätta en regiverksamhet. Annars är risken att leverantörsmarknaden blir oroad av piloten eftersom den inte vet vad den leder till, säger Bo Vikström, senior rådgivare på Trafikverket, till TT.

(TT)

Miljonprojektet

Järnvägsunderhållet i Sverige sköts i dag inom 34 upphandlade baskontrakt som omsätter 3,5 miljarder kronor per år.
Trafikverket bedömer att en pilotverksamhet i egen regi går att bedriva i två till fyra av de områdena, till en kostnad av 200-400 miljoner kronor per år. Försöket skulle därmed omfatta upp till tio procent av basunderhållet.
Pilotområdena bör vara stambanor utanför de tre storstäderna med såväl gods- som persontrafik.
Källa: Trafikverket

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Trafikverket kan på försök komma att ta över en del av basunderhållet för järnvägen i egen regi. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Trafikverket kan på försök komma att ta över en del av basunderhållet för järnvägen i egen regi. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Nya förslag för statligt järnvägsunderhåll

Epoch Times

Trafikverket kan på försök ta över en tiondel av basunderhållet för järnvägen i egen statlig regi, enligt en utredning.

För att bygga upp pilotverksamheten behöver Trafikverket rekrytera och utbilda 100 till 200 personer med kompetenser som i dag inte finns i myndigheten, alltifrån bantekniker till spårsvetsare. Dessutom kommer maskiner och lokaler krävas, konstaterar myndigheten, som i somras fick i uppdrag att utreda hur staten ska kunna ta ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet - någonting som regeringen och Vänsterpartiet är överens om.

Utredningen har nu lämnats till regeringen. Den nya underhållsenheten beräknas kunna stå redo om två år och försöken skulle behöva pågå i två till fyra områden i minst tio år för att kunna jämföras ordentligt med underhållet i konkurrensutsatta områden.

Ett alternativt förslag är att Trafikverket i stället för ett tidsbegränsat pilotprojekt tar över underhållet tills vidare i några områden, något som skulle ge en långsiktig trygghet för marknaden, enligt utredningen.

- Vi tycker att det kunde vara en bättre lösning att permanent inrätta en regiverksamhet. Annars är risken att leverantörsmarknaden blir oroad av piloten eftersom den inte vet vad den leder till, säger Bo Vikström, senior rådgivare på Trafikverket, till TT.

(TT)

Miljonprojektet

Järnvägsunderhållet i Sverige sköts i dag inom 34 upphandlade baskontrakt som omsätter 3,5 miljarder kronor per år.
Trafikverket bedömer att en pilotverksamhet i egen regi går att bedriva i två till fyra av de områdena, till en kostnad av 200-400 miljoner kronor per år. Försöket skulle därmed omfatta upp till tio procent av basunderhållet.
Pilotområdena bör vara stambanor utanför de tre storstäderna med såväl gods- som persontrafik.
Källa: Trafikverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024