loadingNäst sista laddningen gjordes i soliga Montpellier och turligt nog för nerverna fungerade laddningen på en av stolparna. Foto: Pär Edgren
Näst sista laddningen gjordes i soliga Montpellier och turligt nog för nerverna fungerade laddningen på en av stolparna. Foto: Pär Edgren
Inrikes

Med räckviddsångest genom Europa via felande laddstolpar

Pär Edgren

Det går att ta elbilen söderut genom Europa men det kräver goda nerver när räckvidddsångesten slår till – för det gör den – allt för ofta. Epoch Times körde en elbil till Barcelona.

När man hör folk prata om räckviddsångest när de ska ta elbilen till fjällen kan man ju undra hur det skulle fungera på en ännu längre semesterresa genom Europa, till exempel till Barcelona i Spanien?

Epoch Times har kört elbilen Porsche Taycan 4S, av årsmodell 2023, dit. Resan startade i Linköping, där jag hämtade ut bilen hos Porschehandlaren efter en genomgång av hur man nyttjar alla dess olika funktioner.

Räckviddsiffror och förbrukning

OM BILEN

Porsche Taycan 4S 2023 års modell

Cirkapris: 1 400 000 kr

Hk: 572

Vrid: 650 Nm

RÄCKVIDD

Stad: 516–604 km Landsväg: 417–498 km Batterikapacitet: 92,4 kWh Körd sträcka: 313 mil Antal laddningar: Tolv Laddtider: 19–34 minuter Total laddkostnad: Cirka 2 800 kr Dyraste laddning per kWh: Cirka 8 kr Billigaste laddning per kWh: Ionity, cirka 3,80 kr/kWh Förbrukning per 100 kilometer sjönk allteftersom det blev varmare söderut: 15/2: 27,9 kWh 16/2: 26,5 kWh 17/2: 23,5 kWh 18/2: 22,1 kWh

Vilken laddkapacitet skulle behövas för att ladda lika många elbilar som tankar på en bensinmack per dag? Om en bensinmack tankar 20 bilar per timme blir svaret: 300 laddstolpar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNäst sista laddningen gjordes i soliga Montpellier och turligt nog för nerverna fungerade laddningen på en av stolparna. Foto: Pär Edgren
Näst sista laddningen gjordes i soliga Montpellier och turligt nog för nerverna fungerade laddningen på en av stolparna. Foto: Pär Edgren
Inrikes

Med räckviddsångest genom Europa via felande laddstolpar

Pär Edgren

Det går att ta elbilen söderut genom Europa men det kräver goda nerver när räckvidddsångesten slår till – för det gör den – allt för ofta. Epoch Times körde en elbil till Barcelona.

När man hör folk prata om räckviddsångest när de ska ta elbilen till fjällen kan man ju undra hur det skulle fungera på en ännu längre semesterresa genom Europa, till exempel till Barcelona i Spanien?

Epoch Times har kört elbilen Porsche Taycan 4S, av årsmodell 2023, dit. Resan startade i Linköping, där jag hämtade ut bilen hos Porschehandlaren efter en genomgång av hur man nyttjar alla dess olika funktioner.

Räckviddsiffror och förbrukning

OM BILEN

Porsche Taycan 4S 2023 års modell

Cirkapris: 1 400 000 kr

Hk: 572

Vrid: 650 Nm

RÄCKVIDD

Stad: 516–604 km Landsväg: 417–498 km Batterikapacitet: 92,4 kWh Körd sträcka: 313 mil Antal laddningar: Tolv Laddtider: 19–34 minuter Total laddkostnad: Cirka 2 800 kr Dyraste laddning per kWh: Cirka 8 kr Billigaste laddning per kWh: Ionity, cirka 3,80 kr/kWh Förbrukning per 100 kilometer sjönk allteftersom det blev varmare söderut: 15/2: 27,9 kWh 16/2: 26,5 kWh 17/2: 23,5 kWh 18/2: 22,1 kWh

Vilken laddkapacitet skulle behövas för att ladda lika många elbilar som tankar på en bensinmack per dag? Om en bensinmack tankar 20 bilar per timme blir svaret: 300 laddstolpar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024