loading




”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” (detalj) 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London
”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” (detalj) 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London
Konst

Mästarens tråd: Hur Jan Jansz Treck inspirerar Carlos Madrid

Carlos Madrid

I "Mästarens tråd" delar verksamma konstnärer med sig av sina tankar om ett mästerverk som inspirerar deras pågående arbete.

Jag är inspirerad av de stora flamländska mästarna. Jag har alltid studerat deras komposition, deras palett och den dramatik som de skapar med ljus och skugga.

Jan Jansz Treck (1606-1652) från Amsterdam är en av de flamländska mästarna som jag beundrar. Han ägnade sig uteslutande åt stilleben, och tillförde mycket till denna tradition. Treck vidareutvecklade stilen från stillebenmålarna i Harleem, pionjärerna Pieter Claesz (1597-1660) och Willem Claesz Heda (1594-1682).

Jag hade kunnat välja många av mästarna från Flandern för att förklara ”tråden” mellan deras arbete och mitt. Men Trecks ”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” talar särskilt starkt till mig, tack vare den eleganta kompositionen, den begränsade paletten och det vackra spelet mellan skugga och ljus. Föremålens placering är enastående och jag älskar den rika variationen av olika strukturer, men ögat blir ändå inte överväldigat av för mycket.

De ömtåliga porslinsföremålen står i perfekt balans med det underbara vita tygstycket, som för betraktaren vidare in i bilden så att man kan börja utforska och upptäcka resten av föremålen, ett efter ett. Silverbrickorna som skålen i förgrunden står på, fungerar som en övergång till det vackra, mörka kruset, vilket i sin tur reflekterar det vita tyget.

”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London

Treck leker med betraktaren på flera olika nivåer, då han tillåter ögat att hela tiden färdas i alla riktningar inne i målningen. Sedan har vi det höga glaset i bakgrunden, som fulländar alla de element som han hade i tankarna för att skapa ett storartat, sammanhängande konstverk. Och sist men inte minst: färgvalet på bordsskiva och bakgrund.

Hans lösning är både visuellt kraftfullt och extremt elegant.

Det är det jag strävar efter i mitt eget måleri. Jag jobbar mest intuitivt och gör aldrig preliminära skisser eller förstudier. Vanligtvis ser jag en bild framför mig och gör en liten anteckning innan jag överför idén på duken.

Att skapa en komposition är som att spela schack för mig. Jag flyttar runt objekten tills dess att jag plötsligt känner att det talar till mig. Bilden måste vara kraftfull men ändå elegant och väldigt direkt, tillräckligt för att jag ska känna att jag har uppnått det som jag avsåg att uppnå. Det kan ta mig ett par dagar, eller till och med längre, att besluta mig för en komposition.

"Kronblad" 2005, Carlos Madrid. Olja på duk. Foto: Robert Essel

Lyckligtvis hittade jag lärare som kunde lära mig de nödvändiga teknikerna jag behöver för att skapa egna bilder som ändå är meningsfulla i min samtid. En av mina målningar, ”Kronblad”, tycker jag innehåller många av de element som jag beundrar i Trecks arbeten.

Jag följer en uråldrig tradition av att berätta historier med oljefärg, kol och blyerts. Mitt mål som konstnär är att efterlikna och återskapa det tidlösa hantverket, och det innehåll som jag ser i de stora mästarnas verk. Dessa egenskaper som jag har beundrat sedan min tidiga barndom i Peru där jag föddes.

Linje, form, färg och komposition, och dess interaktion med materian, är de grunder som jag använder för att ge betraktaren ett ögonblick av tystnad och skönhet som jag upplever när jag engagerar mig i mitt jobb. Dramat mellan ljus och skugga ger liv åt mina motiv och ger dem en egen verklighet.

Konstnärens bilder är som speglar. De reflekterar vilka vi är. Jag hoppas att mina målningar och teckningar speglar min intention att dela ett speciellt ögonblick med min publik.

Carlos Madrid

Carlos Madrid föddes i Anderna i Peru 1950. Han har bott i Israel, Italien, Österrike och Norge, och har rest mycket. Han har nu slagit sig ned i New York där han har sin ateljé. 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” (detalj) 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London
”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” (detalj) 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London
Konst

Mästarens tråd: Hur Jan Jansz Treck inspirerar Carlos Madrid

Carlos Madrid

I "Mästarens tråd" delar verksamma konstnärer med sig av sina tankar om ett mästerverk som inspirerar deras pågående arbete.

Jag är inspirerad av de stora flamländska mästarna. Jag har alltid studerat deras komposition, deras palett och den dramatik som de skapar med ljus och skugga.

Jan Jansz Treck (1606-1652) från Amsterdam är en av de flamländska mästarna som jag beundrar. Han ägnade sig uteslutande åt stilleben, och tillförde mycket till denna tradition. Treck vidareutvecklade stilen från stillebenmålarna i Harleem, pionjärerna Pieter Claesz (1597-1660) och Willem Claesz Heda (1594-1682).

Jag hade kunnat välja många av mästarna från Flandern för att förklara ”tråden” mellan deras arbete och mitt. Men Trecks ”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” talar särskilt starkt till mig, tack vare den eleganta kompositionen, den begränsade paletten och det vackra spelet mellan skugga och ljus. Föremålens placering är enastående och jag älskar den rika variationen av olika strukturer, men ögat blir ändå inte överväldigat av för mycket.

De ömtåliga porslinsföremålen står i perfekt balans med det underbara vita tygstycket, som för betraktaren vidare in i bilden så att man kan börja utforska och upptäcka resten av föremålen, ett efter ett. Silverbrickorna som skålen i förgrunden står på, fungerar som en övergång till det vackra, mörka kruset, vilket i sin tur reflekterar det vita tyget.

”Stilleben med ett tennkrus och två Ming-skålar” 1651, Jan Jansz Treck (1606–1652). Olja på kanvas. Foto: The National Gallery, London

Treck leker med betraktaren på flera olika nivåer, då han tillåter ögat att hela tiden färdas i alla riktningar inne i målningen. Sedan har vi det höga glaset i bakgrunden, som fulländar alla de element som han hade i tankarna för att skapa ett storartat, sammanhängande konstverk. Och sist men inte minst: färgvalet på bordsskiva och bakgrund.

Hans lösning är både visuellt kraftfullt och extremt elegant.

Det är det jag strävar efter i mitt eget måleri. Jag jobbar mest intuitivt och gör aldrig preliminära skisser eller förstudier. Vanligtvis ser jag en bild framför mig och gör en liten anteckning innan jag överför idén på duken.

Att skapa en komposition är som att spela schack för mig. Jag flyttar runt objekten tills dess att jag plötsligt känner att det talar till mig. Bilden måste vara kraftfull men ändå elegant och väldigt direkt, tillräckligt för att jag ska känna att jag har uppnått det som jag avsåg att uppnå. Det kan ta mig ett par dagar, eller till och med längre, att besluta mig för en komposition.

"Kronblad" 2005, Carlos Madrid. Olja på duk. Foto: Robert Essel

Lyckligtvis hittade jag lärare som kunde lära mig de nödvändiga teknikerna jag behöver för att skapa egna bilder som ändå är meningsfulla i min samtid. En av mina målningar, ”Kronblad”, tycker jag innehåller många av de element som jag beundrar i Trecks arbeten.

Jag följer en uråldrig tradition av att berätta historier med oljefärg, kol och blyerts. Mitt mål som konstnär är att efterlikna och återskapa det tidlösa hantverket, och det innehåll som jag ser i de stora mästarnas verk. Dessa egenskaper som jag har beundrat sedan min tidiga barndom i Peru där jag föddes.

Linje, form, färg och komposition, och dess interaktion med materian, är de grunder som jag använder för att ge betraktaren ett ögonblick av tystnad och skönhet som jag upplever när jag engagerar mig i mitt jobb. Dramat mellan ljus och skugga ger liv åt mina motiv och ger dem en egen verklighet.

Konstnärens bilder är som speglar. De reflekterar vilka vi är. Jag hoppas att mina målningar och teckningar speglar min intention att dela ett speciellt ögonblick med min publik.

Carlos Madrid

Carlos Madrid föddes i Anderna i Peru 1950. Han har bott i Israel, Italien, Österrike och Norge, och har rest mycket. Han har nu slagit sig ned i New York där han har sin ateljé. 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024