loading













Adrian Navarro and Karin Modigh från Nordic Baroque Dancers. Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński
Adrian Navarro and Karin Modigh från Nordic Baroque Dancers. Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński
Kultur

Lullys "Armide" med Nordic Baroque Dancers och Warszawas kammaropera direktsänds

Epoch Times

Det är sällsynt med en autentisk, tidsenlig fransk barockopera i modern tid, med dansare och allt, men på söndag ger Warszawas kammaropera Lullys ”Armide” tillsammans med Nordic Baroque Dancers i Warszawa. Föreställningen kommer att direktsändas på polska TVP Kultura kl 14.45 den 17 december. 

Under solkungen Ludvig XIV utvecklade fransk konst en oöverträffad känsla för smak, vänlig artighet och briljans. Inspirerade av Platon ansåg man att musiken kunde påverka människans moral och sinnelag. Den skulle återspegla gudomlig harmoni och strävan efter harmoni mellan kropp och själ. Viktigt var också det kreativa samspelet mellan harmoni, rytm, språk och dans, operans tema och poesin i sig själv.

”Armide” var Ludvig XIV:s hovkompositör Jean-Baptiste Lullys (1632-1687) största dramatiska verk. Operan är en ”tragédie lyrique” (”lyrisk tragedi”) – en fransk operagenre som Lully introducerade. Den lyriska tragedin bygger på historier ur klassisk mytologi och består vanligen av fem akter.

Librettot till Armide bygger på delar av Torquato Tassos ”Det befriade Jerusalem” från 1581; ett verk som ofta tonsattes av dåtidens kompositörer. Operan fokuserar på en av karaktärernas psykologiska utveckling; inte hjälten – korsfararen Renaud, som är förtrollad i större delen av operan – utan trollkvinnan Armide, som hela tiden försöker att välja hämnden framför kärleken men misslyckas.

Renaud et Armide av Nicolas Poussin (1629)

Handlingen utspelar sig under det första korståget. Armide snärjer sin fiende, den kristna riddaren Renaud, med magiska förmågor. Men när hon höjer sin dolk för att döda honom blir hon istället förälskad. Hon lägger en besvärjelse över honom så att han ska besvara hennes kärlek. När hon återvänt till sitt slott står hon inte ut med tanken på att Renauds kärlek beror på trolldom. Hon ber Hatets gudinna att återställa hennes avsky för Renaud, men lyckas inte komma undan sina känslor. Gudinnan dömer Armide till evig kärlek. Innan Armide kan återvända till Renaud hinner två av hans medsoldater fram till honom och bryter Armides förtrollning. Renaud lyckas fly från Armide som lämnas rasande, förtvivlad och hopplös.

I rollen som Armide ser vi sopranen Marcelina Bencher och Renaud spelas av tenoren Aleksander Rewiński och Aleksander Kunach.

Det är många dansscener inskrivna i Armide, till de stundtals utmanande barockrytmerna: gavotter, menuetter, sarabander och andra dansformer. En fransk barockopera utan danselement skulle vara som ett ägg utan äggula, skrev den tyska kulturskribenten Peter Buske efter att ha sett Armide med Nordic Baroque Dancers i Sanssouci i fjol.

Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Men själva barockdansen är på sätt och vis en ny dansform. Eftersom den glömdes bort i hundratals år finns det ingen levande kedja tillbaka till 1600-talet, utan den dans vi ser idag hade sin början på 1950-talet, då man återupptäckte det här danssystemet och började studera gamla notationer och dansböcker för att försöka förstå den.

Av den här anledningen jobbar Nordic Baroque Dancers grundare och konstnärliga ledare Karin Modigh mycket med de direkta källorna när hon utvecklar dansen, berättade hon när Epoch Times träffade henne i samband med en föreställning i Stockholm våras. Det finns gott om noggranna anteckningar från 1600-talet. 

Barockdansen har ett stort känsloregister och kan vara allt från mycket narrativ till abstrakt. Den är matematisk, uttänkt och stiliserad, full av spegelsymmetrier och rotationssymmetrier.

Nordic Baroque Dancers grundare och konstnärliga ledare Karin Modigh föddes i Stockholm men har bott i barockdansens huvudstad Paris i drygt 5 år. Foto: Susanne W Lamm

Det är sällsynt med en autentisk, tidsenlig fransk barockopera i modern tid, men Warszawa kammaropera och Nordic Baroque Dancers har ”absorberat idealen från den franska barocktraditionen”, skriver den australiske författaren och musikern Michael Moran i sin blogg efter att ha sett framförandet av Lullys ”Armide” i Warszawa: ”Le climat de Lully blir gradvis dess andra natur, särskilt med det idiomatiska stödet från de många dansscenerna.”

Särskilt fascinerades han av fötternas graciösa och flytande rörelser; barockdansens vertikala hållning "som låter enbart fötterna uttrycka de nödvändiga känslorna". Hela ensemblens synkroniserade rörelser resulterar i en upplyftande anda i dansen, skriver han.

Michael Moran är lite missnöjd med att man tagit bort inledningen till operan, i vilken Visheten och Äran diskuterar vem som är mäktigast. De kommer fram till att i krigstid är Äran högst, men i fredstid regerar Visheten. Prologen var det viktigaste av allt fransk barockopera, menar han.

Det kan verka rimligt för en modern publik att skära i produktionen när det kommer till samtalet mellan Visheten och Äran, som hävdade Ludvig XIV:s trovärdighet. Men inledningen spelade också en viktig moralisk, pedagogisk roll, skriver Michael Moran: ”[det var] ett paraply av moralisk tanke och reflektion, under vilket hela operan fungerade enligt Platons principer. Kan man bortse från detta moraliska imperativ? Därutöver inbegriper prologen storartad musik och recitativ."

Marcelina Beucher and Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Marcelina Beucher, Aleksander Rewiński and Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Jean-Baptiste Lullys "Armide" med Warszawas kammaropera och Nordic Baroque Dancers:

Musikalisk ledare: Benjamin Bayl
Scenisk ledare och koreografi: Deda Cristina Colonna
Scenografi och ljuddesign: Francesco Vitali
Ledare för dansrepetitionerna: Karin Modigh

Sångare: 
Armide – Marcelina Beucher
Renaud – Aleksander Rewiński/Aleksander Kunach
Phenice – Sylwia Krzysiek/Aleksandra Żakiewicz 
Sidonie – Aleksandra Borkiewicz
Hidraot – Jarosław Bręk
Aronte/Ubalde – Piotr Pieron
La Haine/Un amant fortuné – Tomasz Rak
Artemidor/Rycerz duński – Sylwester Smulczyński

Danskopmaniet Nordic Baroque Dancers:
Romain Arreghini, Charlotte Bell, Guillaume Jablonka, Andrea Miltnerová, Karin Modigh, Adrian Navarro

Orkester: Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense 

 

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading













Adrian Navarro and Karin Modigh från Nordic Baroque Dancers. Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński
Adrian Navarro and Karin Modigh från Nordic Baroque Dancers. Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński
Kultur

Lullys "Armide" med Nordic Baroque Dancers och Warszawas kammaropera direktsänds

Epoch Times

Det är sällsynt med en autentisk, tidsenlig fransk barockopera i modern tid, med dansare och allt, men på söndag ger Warszawas kammaropera Lullys ”Armide” tillsammans med Nordic Baroque Dancers i Warszawa. Föreställningen kommer att direktsändas på polska TVP Kultura kl 14.45 den 17 december. 

Under solkungen Ludvig XIV utvecklade fransk konst en oöverträffad känsla för smak, vänlig artighet och briljans. Inspirerade av Platon ansåg man att musiken kunde påverka människans moral och sinnelag. Den skulle återspegla gudomlig harmoni och strävan efter harmoni mellan kropp och själ. Viktigt var också det kreativa samspelet mellan harmoni, rytm, språk och dans, operans tema och poesin i sig själv.

”Armide” var Ludvig XIV:s hovkompositör Jean-Baptiste Lullys (1632-1687) största dramatiska verk. Operan är en ”tragédie lyrique” (”lyrisk tragedi”) – en fransk operagenre som Lully introducerade. Den lyriska tragedin bygger på historier ur klassisk mytologi och består vanligen av fem akter.

Librettot till Armide bygger på delar av Torquato Tassos ”Det befriade Jerusalem” från 1581; ett verk som ofta tonsattes av dåtidens kompositörer. Operan fokuserar på en av karaktärernas psykologiska utveckling; inte hjälten – korsfararen Renaud, som är förtrollad i större delen av operan – utan trollkvinnan Armide, som hela tiden försöker att välja hämnden framför kärleken men misslyckas.

Renaud et Armide av Nicolas Poussin (1629)

Handlingen utspelar sig under det första korståget. Armide snärjer sin fiende, den kristna riddaren Renaud, med magiska förmågor. Men när hon höjer sin dolk för att döda honom blir hon istället förälskad. Hon lägger en besvärjelse över honom så att han ska besvara hennes kärlek. När hon återvänt till sitt slott står hon inte ut med tanken på att Renauds kärlek beror på trolldom. Hon ber Hatets gudinna att återställa hennes avsky för Renaud, men lyckas inte komma undan sina känslor. Gudinnan dömer Armide till evig kärlek. Innan Armide kan återvända till Renaud hinner två av hans medsoldater fram till honom och bryter Armides förtrollning. Renaud lyckas fly från Armide som lämnas rasande, förtvivlad och hopplös.

I rollen som Armide ser vi sopranen Marcelina Bencher och Renaud spelas av tenoren Aleksander Rewiński och Aleksander Kunach.

Det är många dansscener inskrivna i Armide, till de stundtals utmanande barockrytmerna: gavotter, menuetter, sarabander och andra dansformer. En fransk barockopera utan danselement skulle vara som ett ägg utan äggula, skrev den tyska kulturskribenten Peter Buske efter att ha sett Armide med Nordic Baroque Dancers i Sanssouci i fjol.

Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Men själva barockdansen är på sätt och vis en ny dansform. Eftersom den glömdes bort i hundratals år finns det ingen levande kedja tillbaka till 1600-talet, utan den dans vi ser idag hade sin början på 1950-talet, då man återupptäckte det här danssystemet och började studera gamla notationer och dansböcker för att försöka förstå den.

Av den här anledningen jobbar Nordic Baroque Dancers grundare och konstnärliga ledare Karin Modigh mycket med de direkta källorna när hon utvecklar dansen, berättade hon när Epoch Times träffade henne i samband med en föreställning i Stockholm våras. Det finns gott om noggranna anteckningar från 1600-talet. 

Barockdansen har ett stort känsloregister och kan vara allt från mycket narrativ till abstrakt. Den är matematisk, uttänkt och stiliserad, full av spegelsymmetrier och rotationssymmetrier.

Nordic Baroque Dancers grundare och konstnärliga ledare Karin Modigh föddes i Stockholm men har bott i barockdansens huvudstad Paris i drygt 5 år. Foto: Susanne W Lamm

Det är sällsynt med en autentisk, tidsenlig fransk barockopera i modern tid, men Warszawa kammaropera och Nordic Baroque Dancers har ”absorberat idealen från den franska barocktraditionen”, skriver den australiske författaren och musikern Michael Moran i sin blogg efter att ha sett framförandet av Lullys ”Armide” i Warszawa: ”Le climat de Lully blir gradvis dess andra natur, särskilt med det idiomatiska stödet från de många dansscenerna.”

Särskilt fascinerades han av fötternas graciösa och flytande rörelser; barockdansens vertikala hållning "som låter enbart fötterna uttrycka de nödvändiga känslorna". Hela ensemblens synkroniserade rörelser resulterar i en upplyftande anda i dansen, skriver han.

Michael Moran är lite missnöjd med att man tagit bort inledningen till operan, i vilken Visheten och Äran diskuterar vem som är mäktigast. De kommer fram till att i krigstid är Äran högst, men i fredstid regerar Visheten. Prologen var det viktigaste av allt fransk barockopera, menar han.

Det kan verka rimligt för en modern publik att skära i produktionen när det kommer till samtalet mellan Visheten och Äran, som hävdade Ludvig XIV:s trovärdighet. Men inledningen spelade också en viktig moralisk, pedagogisk roll, skriver Michael Moran: ”[det var] ett paraply av moralisk tanke och reflektion, under vilket hela operan fungerade enligt Platons principer. Kan man bortse från detta moraliska imperativ? Därutöver inbegriper prologen storartad musik och recitativ."

Marcelina Beucher and Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Marcelina Beucher, Aleksander Rewiński and Nordic Baroque Dancers. Foto: Warszawska Opera Kameralna/Jarosław Budzyński

Jean-Baptiste Lullys "Armide" med Warszawas kammaropera och Nordic Baroque Dancers:

Musikalisk ledare: Benjamin Bayl
Scenisk ledare och koreografi: Deda Cristina Colonna
Scenografi och ljuddesign: Francesco Vitali
Ledare för dansrepetitionerna: Karin Modigh

Sångare: 
Armide – Marcelina Beucher
Renaud – Aleksander Rewiński/Aleksander Kunach
Phenice – Sylwia Krzysiek/Aleksandra Żakiewicz 
Sidonie – Aleksandra Borkiewicz
Hidraot – Jarosław Bręk
Aronte/Ubalde – Piotr Pieron
La Haine/Un amant fortuné – Tomasz Rak
Artemidor/Rycerz duński – Sylwester Smulczyński

Danskopmaniet Nordic Baroque Dancers:
Romain Arreghini, Charlotte Bell, Guillaume Jablonka, Andrea Miltnerová, Karin Modigh, Adrian Navarro

Orkester: Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense 

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024