Ledare: Tecken på utbredd valpåverkan

Utspel i medierna syftar ofta till att påverka opinionen. Foto: Sofia Drevemo


Den svenska valrörelsen tycktes av olika anledningar lysa med sin frånvaro långt in på sommaren. Men plötsligt kom den igång, och det gjorde den med besked.

På senare år har vi visserligen blivit vana vid att retoriken tidvis blir ganska hätsk under den här perioden. Men för tillfället är det som utmärker den valrörelse vi just nu genomgår, att den framstår påtagligt uppjagad och smutsig.

Vi har fått ta del av avslöjanden om partierna både till höger och vänster, däribland rörande deras rutiner kring anonyma partibidrag. I Aftonbladet har beskyllningar lagts fram om att högerprofiler som Jimmie Åkesson och Hanif Bali, fått hjälp i sociala medier av så kallade botar och trollfabriker med att manipulera opinionen och därmed åstadkomma valpåverkan.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!