Ledare: Mediebolagens sociala ansvar
Nyhetsrapportering kan få omfattande påverkan på allmänheten. Foto: Angela Weiss / Getty images


Fallet med den nu friade Kyle Rittenhouse tycktes blotta en viss partiskhet i mediernas nyhetsrapportering. Efterföljande händelser tyder även på att detta kanske bara är början.

I min förra ledarartikel kommenterade jag den offentliga hanteringen av just detta fall. En av poängerna jag lade fram var att det sannolikt kan finnas rättsliga vägar för Kyle att nu hålla flertalet mediebolag ansvariga för den till synes partiska rapporteringen om fallet. Åtminstone torde det finnas goda grunder till stämning för ärekränkning och förtal. Detta inte minst då demoniseringen av den 18-årige Kyle fortsatt sedan frikännandet.

Men även andra och allvarligare anklagelser skulle potentiellt kunna komma att bli aktuella framöver. Man kan fråga sig i vilken utsträckning medieaktörer bör hållas ansvariga för eventuella allvarliga följder som kommer av att man undanhållit eller förvrängt detaljer i sin rapportering. Detta dras till sin spets om det kan bevisas att detta gjordes avsiktligt, samtidigt som konsekvenserna inkluderar direkta skador, livsfara eller dödsfall.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!