loadingSvenska influerare marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands på sociala medier. Foto: Shutterstock
Svenska influerare marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands på sociala medier. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Kommersiella krafter får unga att lägga sig under kniven

Kristina I. Kleinert

I december sände SVT programserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. Det inledande avsnittet Den perfekta bilden belyser hur svenska influerare på sociala medier marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands. Sociala medier flödar över av bilder på de populära människornas nya kroppar. I programmet beskriver journalisten Frida Söderlund en annan verklighet än nätets redigerade bild.

Tittarna får följa några unga kvinnliga influerare och deras strävan efter fler följare och positiva kommentarer om deras utseende på Instagram och andra sociala medier. Det är en kapplöpning och en strid på kniven om vem som gjort den bästa operationen och den mest uppseendeväckande förvandlingen. I och med att plastikoperationer är mer vanligt och accepterat, och även blivit en del av influerares vardag på sociala medier, är konkurrensen hård om vem som ligger i topp på listan över modetrendigt utseende och lyckade skönhetsingrepp. Men vem vinner på utseendefixeringen och plastikoperationerna?

I programmet visas upp en verklighet bakom ytan som är både skrämmande och sorglig, men tyvärr inte förvånande, och som så många gånger handlar det om pengar.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSvenska influerare marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands på sociala medier. Foto: Shutterstock
Svenska influerare marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands på sociala medier. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Kommersiella krafter får unga att lägga sig under kniven

Kristina I. Kleinert

I december sände SVT programserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. Det inledande avsnittet Den perfekta bilden belyser hur svenska influerare på sociala medier marknadsför plastikoperationer som lyxiga semestrar utomlands. Sociala medier flödar över av bilder på de populära människornas nya kroppar. I programmet beskriver journalisten Frida Söderlund en annan verklighet än nätets redigerade bild.

Tittarna får följa några unga kvinnliga influerare och deras strävan efter fler följare och positiva kommentarer om deras utseende på Instagram och andra sociala medier. Det är en kapplöpning och en strid på kniven om vem som gjort den bästa operationen och den mest uppseendeväckande förvandlingen. I och med att plastikoperationer är mer vanligt och accepterat, och även blivit en del av influerares vardag på sociala medier, är konkurrensen hård om vem som ligger i topp på listan över modetrendigt utseende och lyckade skönhetsingrepp. Men vem vinner på utseendefixeringen och plastikoperationerna?

I programmet visas upp en verklighet bakom ytan som är både skrämmande och sorglig, men tyvärr inte förvånande, och som så många gånger handlar det om pengar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024