loading
Inrikes

Lågt vatten stoppar turer på Göta kanal

Epoch Times

Vattennivåerna i Göta kanals östligaste delar är så låga att bolaget som kör båtarna inte längre kan garantera säkerheten. Turerna stoppas och ersätts med buss.

Därmed ändrar rederiet Strömma rutt för de tre flaggskeppen M/S Juno, M/S Diana och M/S Wilhelm Tham.

Trafiken går som vanligt mellan Göteborg och Norsholm. Men de som ska ta sig vidare kommer att få åka buss.

– Under hela säsongen har vi haft koll på vattennivåerna, och Roxen och Vättern har stabiliserat sig. Nu är det Asplången som reagerat negativt, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Strömma bedömer att vattennivån inte når över slusströskeln och de tre båtarna riskerar att köra sönder den, samtidigt som man inte vill stöta i något under vattenytan.

– Det är oerhört tråkigt, framför allt för alla gäster som kommer och vill åka de här gamla båtarna. För övriga båtar är det dock inget bekymmer, säger Roger Altsäter.

M/S Juno och M/S Diana samt M/S Wilhelm Tham trafikerar dock resten av Göta kanal som vanligt.

Ambitionen är att återuppta de östliga turerna så snart som möjligt och med mycket regn kan Asplången fyllas på, eftersom det är en sjö som snabbt reagerar på tillflöden, enligt Altsäter.

Göta kanal har varit en öppen kanal i drift de senaste 185 åren. Det är över 40 år sedan det senast var så pass låg nivå uppmätt i kanalen, enligt Göta kanalbolaget.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Lågt vatten stoppar turer på Göta kanal

Epoch Times

Vattennivåerna i Göta kanals östligaste delar är så låga att bolaget som kör båtarna inte längre kan garantera säkerheten. Turerna stoppas och ersätts med buss.

Därmed ändrar rederiet Strömma rutt för de tre flaggskeppen M/S Juno, M/S Diana och M/S Wilhelm Tham.

Trafiken går som vanligt mellan Göteborg och Norsholm. Men de som ska ta sig vidare kommer att få åka buss.

– Under hela säsongen har vi haft koll på vattennivåerna, och Roxen och Vättern har stabiliserat sig. Nu är det Asplången som reagerat negativt, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Strömma bedömer att vattennivån inte når över slusströskeln och de tre båtarna riskerar att köra sönder den, samtidigt som man inte vill stöta i något under vattenytan.

– Det är oerhört tråkigt, framför allt för alla gäster som kommer och vill åka de här gamla båtarna. För övriga båtar är det dock inget bekymmer, säger Roger Altsäter.

M/S Juno och M/S Diana samt M/S Wilhelm Tham trafikerar dock resten av Göta kanal som vanligt.

Ambitionen är att återuppta de östliga turerna så snart som möjligt och med mycket regn kan Asplången fyllas på, eftersom det är en sjö som snabbt reagerar på tillflöden, enligt Altsäter.

Göta kanal har varit en öppen kanal i drift de senaste 185 åren. Det är över 40 år sedan det senast var så pass låg nivå uppmätt i kanalen, enligt Göta kanalbolaget.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024