loading

Även yngre barn kan lära sig förstå grundläggande fysik och kemi. Foto: Joaquin Corbalan P/Shutterstock
Även yngre barn kan lära sig förstå grundläggande fysik och kemi. Foto: Joaquin Corbalan P/Shutterstock
Inrikes

Kemi och fysik redan på förskolan

Lotta Svedin

Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp som avdunstning och friktion – bara ribban läggs på rätt nivå. Det menar forskarna från Högskolan Kristianstad som hållit i ett forsknings- och fortbildningsprojekt tillsammans med 140 förskollärare i nordöstra Skåne.

Ämnen som kemi och fysik upplevs ofta som svåra och något man börjar läsa först på högstadiet. Men enligt förskolans styrdokument ska även förskolebarn bli bekanta med enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

– Barnen är nyfikna och vill förstå sin omvärld, säger Andreas Redfors, professor i fysik vid Högskolan Kristianstad, i ett pressmeddelande.

Under tre år har en forskargrupp följt drygt 140 förskolepedagoger i nordöstra Skåne, då de undervisat barnen i kemi och fysik. Även lärarna har fått delta i workshops och lyssnat på föreläsningar för att få tips på hur man kan förmedla dessa ämnen så det blir intressant för barnen, skriver forskarna.

Lägga ribban lagom högt

För att få med sig barnen och göra det roligt måste man lägga ribban på en lagom nivå och utgå från sådant som redan finns i förskolans miljö. Till exempel fundera över varför vattnet försvinnner när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattnet i vattenpölen ute på gården?

– Man måste stanna upp, laborera, pröva. Sedan gäller det att sätta ord på vad man pratar om, så att samtalet verkligen blir ömsesidigt. Läraren kanske vet vad vattenrening innebär, medan barnen tror att det handlar om att tvätta stenar med hjälp av vatten, säger Susanne Thulin, biträdande professor i pedagogik, i samma pressmeddelande.

Enligt forskarna har förskollärarna och barnen som deltagit i projektet exempelvis återskapat kemiska experiment i lera eller lego. De har sedan dokumenterats med datorplattor. Även digital teknik är ett målområde i förskolans läroplan.

Intresset för kemi och fysik har vuxit med projektet

För forskargruppen har det varit viktigt att samtliga pedagoger i verksamheterna har varit engagerade i projektet. De kan också konstatera att lärarnas intresse för kemi och fysik har vuxit under projektets gång och att de upplever sig ha blivit bättre på att förmedla kunskaperna och entusiasmera barnen, skriver forskarna.

– Lärarna har insett att detta är något helt annat än lektionerna i kemi och fysik de själva haft på högstadiet. Detta är något de faktiskt kan göra tillsammans med barnen, säger Susanne Thulin.

Tillsammans med förskolorna i projektet har forskarna utvecklat nuvarande kunskap om hur ny digital teknik, datorplattor, kan användas för att stödja samarbete och lärande av naturvetenskap, speciellt då avseende kemiska processer och fysikaliska fenomen relaterade till barns vardag och dagens samhälle.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.  

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Även yngre barn kan lära sig förstå grundläggande fysik och kemi. Foto: Joaquin Corbalan P/Shutterstock
Även yngre barn kan lära sig förstå grundläggande fysik och kemi. Foto: Joaquin Corbalan P/Shutterstock
Inrikes

Kemi och fysik redan på förskolan

Lotta Svedin

Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp som avdunstning och friktion – bara ribban läggs på rätt nivå. Det menar forskarna från Högskolan Kristianstad som hållit i ett forsknings- och fortbildningsprojekt tillsammans med 140 förskollärare i nordöstra Skåne.

Ämnen som kemi och fysik upplevs ofta som svåra och något man börjar läsa först på högstadiet. Men enligt förskolans styrdokument ska även förskolebarn bli bekanta med enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

– Barnen är nyfikna och vill förstå sin omvärld, säger Andreas Redfors, professor i fysik vid Högskolan Kristianstad, i ett pressmeddelande.

Under tre år har en forskargrupp följt drygt 140 förskolepedagoger i nordöstra Skåne, då de undervisat barnen i kemi och fysik. Även lärarna har fått delta i workshops och lyssnat på föreläsningar för att få tips på hur man kan förmedla dessa ämnen så det blir intressant för barnen, skriver forskarna.

Lägga ribban lagom högt

För att få med sig barnen och göra det roligt måste man lägga ribban på en lagom nivå och utgå från sådant som redan finns i förskolans miljö. Till exempel fundera över varför vattnet försvinnner när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattnet i vattenpölen ute på gården?

– Man måste stanna upp, laborera, pröva. Sedan gäller det att sätta ord på vad man pratar om, så att samtalet verkligen blir ömsesidigt. Läraren kanske vet vad vattenrening innebär, medan barnen tror att det handlar om att tvätta stenar med hjälp av vatten, säger Susanne Thulin, biträdande professor i pedagogik, i samma pressmeddelande.

Enligt forskarna har förskollärarna och barnen som deltagit i projektet exempelvis återskapat kemiska experiment i lera eller lego. De har sedan dokumenterats med datorplattor. Även digital teknik är ett målområde i förskolans läroplan.

Intresset för kemi och fysik har vuxit med projektet

För forskargruppen har det varit viktigt att samtliga pedagoger i verksamheterna har varit engagerade i projektet. De kan också konstatera att lärarnas intresse för kemi och fysik har vuxit under projektets gång och att de upplever sig ha blivit bättre på att förmedla kunskaperna och entusiasmera barnen, skriver forskarna.

– Lärarna har insett att detta är något helt annat än lektionerna i kemi och fysik de själva haft på högstadiet. Detta är något de faktiskt kan göra tillsammans med barnen, säger Susanne Thulin.

Tillsammans med förskolorna i projektet har forskarna utvecklat nuvarande kunskap om hur ny digital teknik, datorplattor, kan användas för att stödja samarbete och lärande av naturvetenskap, speciellt då avseende kemiska processer och fysikaliska fenomen relaterade till barns vardag och dagens samhälle.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.  

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024