loadingKina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Kina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Utrikes

Influencers stoppas och censureras

Alex Wu

Kinas cyberspace Administration (CAC) har börjat rensa bland kinesiska influencers för att kontrollera och censurera information som sprids på internet. Utrensningen har orsakat stor uppståndelse på nätet.

Den 12 mars informerade CAC om att kontrollen och övervakningen av information som sprids på nätet ska skärpas.

I meddelandet uppgavs att CAC ska genomföra en särskild åtgärd för att ”rensa och korrigera i medborgarjournalistikkaoset” på nätet under två månader.

Sociala medier i Kina

Weibo, Wechat och Douyin är några av de mest använda sociala medierna i världen. Men de används nästan bara i Kina.

2021 hade Wechat 1,1 miljarder användare. Där finns sökmotor, betallösning, chattfunktion. Man kan beställa mat, taxi, biobiljetter, köpa/sälja aktier och boka hotellrum.

Weibo startade som ett alternativ till Twitter med fokus på mikrobloggande. Det har senare utvecklats till en kombination av Facebook och Twitter.

Douyin är liksom Tiktok främst en social plattform för att dela korta videor. Användarna i Kina är oftast äldre än i väst.

Toutiao är en plattform för information och nyheter.

Facebook, Twitter, Youtube och Instagram är förbjudna i Kina.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Kina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Utrikes

Influencers stoppas och censureras

Alex Wu

Kinas cyberspace Administration (CAC) har börjat rensa bland kinesiska influencers för att kontrollera och censurera information som sprids på internet. Utrensningen har orsakat stor uppståndelse på nätet.

Den 12 mars informerade CAC om att kontrollen och övervakningen av information som sprids på nätet ska skärpas.

I meddelandet uppgavs att CAC ska genomföra en särskild åtgärd för att ”rensa och korrigera i medborgarjournalistikkaoset” på nätet under två månader.

Sociala medier i Kina

Weibo, Wechat och Douyin är några av de mest använda sociala medierna i världen. Men de används nästan bara i Kina.

2021 hade Wechat 1,1 miljarder användare. Där finns sökmotor, betallösning, chattfunktion. Man kan beställa mat, taxi, biobiljetter, köpa/sälja aktier och boka hotellrum.

Weibo startade som ett alternativ till Twitter med fokus på mikrobloggande. Det har senare utvecklats till en kombination av Facebook och Twitter.

Douyin är liksom Tiktok främst en social plattform för att dela korta videor. Användarna i Kina är oftast äldre än i väst.

Toutiao är en plattform för information och nyheter.

Facebook, Twitter, Youtube och Instagram är förbjudna i Kina.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024