loadingKina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Kina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Utrikes

Influencers stoppas och censureras

Alex Wu
Publicerad 2023-03-22

Kinas cyberspace Administration (CAC) har börjat rensa bland kinesiska influencers för att kontrollera och censurera information som sprids på internet. Utrensningen har orsakat stor uppståndelse på nätet.

Den 12 mars informerade CAC om att kontrollen och övervakningen av information som sprids på nätet ska skärpas.

I meddelandet uppgavs att CAC ska genomföra en särskild åtgärd för att ”rensa och korrigera i medborgarjournalistikkaoset” på nätet under två månader.

Sociala medier i Kina

Weibo, Wechat och Douyin är några av de mest använda sociala medierna i världen. Men de används nästan bara i Kina.

2021 hade Wechat 1,1 miljarder användare. Där finns sökmotor, betallösning, chattfunktion. Man kan beställa mat, taxi, biobiljetter, köpa/sälja aktier och boka hotellrum.

Weibo startade som ett alternativ till Twitter med fokus på mikrobloggande. Det har senare utvecklats till en kombination av Facebook och Twitter.

Douyin är liksom Tiktok främst en social plattform för att dela korta videor. Användarna i Kina är oftast äldre än i väst.

Toutiao är en plattform för information och nyheter.

Facebook, Twitter, Youtube och Instagram är förbjudna i Kina.

Läs mer

Mest lästa

loadingKina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Kina skärper kontrollen och övervakningen av vad influencers sprider på nätet för att rensa upp i det man kallar medborgarjournalistikkaoset.Foto: Mark Ralston/AFP via Getty Images
Utrikes

Influencers stoppas och censureras

Alex Wu
Publicerad 2023-03-22

Kinas cyberspace Administration (CAC) har börjat rensa bland kinesiska influencers för att kontrollera och censurera information som sprids på internet. Utrensningen har orsakat stor uppståndelse på nätet.

Den 12 mars informerade CAC om att kontrollen och övervakningen av information som sprids på nätet ska skärpas.

I meddelandet uppgavs att CAC ska genomföra en särskild åtgärd för att ”rensa och korrigera i medborgarjournalistikkaoset” på nätet under två månader.

Sociala medier i Kina

Weibo, Wechat och Douyin är några av de mest använda sociala medierna i världen. Men de används nästan bara i Kina.

2021 hade Wechat 1,1 miljarder användare. Där finns sökmotor, betallösning, chattfunktion. Man kan beställa mat, taxi, biobiljetter, köpa/sälja aktier och boka hotellrum.

Weibo startade som ett alternativ till Twitter med fokus på mikrobloggande. Det har senare utvecklats till en kombination av Facebook och Twitter.

Douyin är liksom Tiktok främst en social plattform för att dela korta videor. Användarna i Kina är oftast äldre än i väst.

Toutiao är en plattform för information och nyheter.

Facebook, Twitter, Youtube och Instagram är förbjudna i Kina.

Rekommenderat