loadingEn förarlös taxibil tillhörande företaget Waymo. Arkivbild. Foto: Terry Chea/AP/TT
En förarlös taxibil tillhörande företaget Waymo. Arkivbild. Foto: Terry Chea/AP/TT
Utrikes

Grönt ljus för förarlösa taxibilar

TT-AFP

Förarlösa taxibilar kan bli en allt vanligare syn i San Francisco sedan myndigheter i Kalifornien gett grönt ljus för två företag att utöka sin verksamhet och konkurrera med traditionella taxibilar.

Med röstsiffrorna tre mot en godkändes utökad trafik för Waymo, som är en del av Googles moderföretag, liksom för Cruise som i sin tur ägs av motorjätten General Motors.

De förarlösa taxibilarna från Waymo ska få framföras i 105 kilometer i timmen medan Cruise har fått en gräns på ungefär hälften av den hastigheten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn förarlös taxibil tillhörande företaget Waymo. Arkivbild. Foto: Terry Chea/AP/TT
En förarlös taxibil tillhörande företaget Waymo. Arkivbild. Foto: Terry Chea/AP/TT
Utrikes

Grönt ljus för förarlösa taxibilar

TT-AFP

Förarlösa taxibilar kan bli en allt vanligare syn i San Francisco sedan myndigheter i Kalifornien gett grönt ljus för två företag att utöka sin verksamhet och konkurrera med traditionella taxibilar.

Med röstsiffrorna tre mot en godkändes utökad trafik för Waymo, som är en del av Googles moderföretag, liksom för Cruise som i sin tur ägs av motorjätten General Motors.

De förarlösa taxibilarna från Waymo ska få framföras i 105 kilometer i timmen medan Cruise har fått en gräns på ungefär hälften av den hastigheten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025