loading
Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Foto: TT-arkivbild
Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslag: Förbjud handhållen mobil

Epoch Times

Att hålla en mobiltelefon eller liknande i handen under körning ska förbjudas. Det föreslår Transportstyrelsen.

Forskning visar att det inte är mobilpratet i sig som innebär en säkerhetsrisk utan snarare att man håller på och fingrar med mobilen eller gps:sen samtidigt som man kör.

Nu föreslår Transportstyrelsen att den bestämmelse som finns i dag om mobiler och bilkörning ska kompletteras med formuleringen "föraren får inte använda mobiltelefonen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Svårövervakat i dag

Enligt dagens skrivning (från 2013) får man inte hantera mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körningen.

– Det är svårt för polisen att avgöra om det är just användningen av mobiltelefon som resulterat i det trafikfarliga beteendet och att det är svårt att bevisa det, säger Transportstyrelsen projektledare Therese Malmström.

Sannolikt regeringsförslag

Förslaget om ett utökat förbud presenterades i en rapport som gjorts på uppdrag av regeringen.

– De skäl som ni nu anför innebär att regeringen sannolikt kommer att gå vidare med ett utökat förbud, sade infrastrukturminsiter Anna Johansson (S) på den presskonferens där rapporten presenterades, vänd till Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam och Therese Malmström:

Ingen mirakellösning

Therese Malmström var noga med att påpeka att det inte finns någon enskild lösning för ökad trafiksäkerhet kopplat till mobiler och liknande.

Det behövs bättre utbildning om risker, övervakningen utifrån nuvarande regler måste skärpas och mer måste göras inom forskningsområdet.

– På sikt tror vi väldigt mycket på tekniska stödsystem i bilar, säger Therese Malmström.

Internationella erfarenheter visar att förbud som det som nu föreslås inte alltid har effekt eftersom förare tenderar att ignorera förbuden.

– Man ska inte ha för högt ställda förväntningar på vad ett sådant här förbud kan innebära, säger Therese Malmström.

Förslaget ska nu ut på remiss.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Foto: TT-arkivbild
Ouppmärksam eller inte? I dag kom ett förslag om att man inte ska få hålla en mobil eller liknande i handen samtidigt som man kör bil. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Förslag: Förbjud handhållen mobil

Epoch Times

Att hålla en mobiltelefon eller liknande i handen under körning ska förbjudas. Det föreslår Transportstyrelsen.

Forskning visar att det inte är mobilpratet i sig som innebär en säkerhetsrisk utan snarare att man håller på och fingrar med mobilen eller gps:sen samtidigt som man kör.

Nu föreslår Transportstyrelsen att den bestämmelse som finns i dag om mobiler och bilkörning ska kompletteras med formuleringen "föraren får inte använda mobiltelefonen på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Svårövervakat i dag

Enligt dagens skrivning (från 2013) får man inte hantera mobilen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på körningen.

– Det är svårt för polisen att avgöra om det är just användningen av mobiltelefon som resulterat i det trafikfarliga beteendet och att det är svårt att bevisa det, säger Transportstyrelsen projektledare Therese Malmström.

Sannolikt regeringsförslag

Förslaget om ett utökat förbud presenterades i en rapport som gjorts på uppdrag av regeringen.

– De skäl som ni nu anför innebär att regeringen sannolikt kommer att gå vidare med ett utökat förbud, sade infrastrukturminsiter Anna Johansson (S) på den presskonferens där rapporten presenterades, vänd till Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam och Therese Malmström:

Ingen mirakellösning

Therese Malmström var noga med att påpeka att det inte finns någon enskild lösning för ökad trafiksäkerhet kopplat till mobiler och liknande.

Det behövs bättre utbildning om risker, övervakningen utifrån nuvarande regler måste skärpas och mer måste göras inom forskningsområdet.

– På sikt tror vi väldigt mycket på tekniska stödsystem i bilar, säger Therese Malmström.

Internationella erfarenheter visar att förbud som det som nu föreslås inte alltid har effekt eftersom förare tenderar att ignorera förbuden.

– Man ska inte ha för högt ställda förväntningar på vad ett sådant här förbud kan innebära, säger Therese Malmström.

Förslaget ska nu ut på remiss.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024