Livsstil

Forskning: Pengar gör dig bara lyckligare om du spenderar dem på rätt sätt

Andrea Elvhage

Det är lätt att tro att materiella saker som varar längre gör oss lyckligare en längre tid än till exempel en veckas semesterresa eller en konsert. Men ett flertal studier under de senaste 10 åren visar att så inte är fallet.

Doktor Thomas Gilovich, professor i psykologi på Cornell University, har i över 20 års tid studerat frågan hur pengar och lycka relaterar till varandra. Han säger i en intervju med Fast Company:

– Vi köper saker för att bli lyckliga, och vi lyckas. Men bara för en kort tid. Nya saker är roliga i början, men sedan vänjer vi oss vid dem.

1. Tillämpa måttlighet

Visst kan pengar göra oss lyckligare, men efter att basbehoven har mötts gör de inte lika stor skillnad, visar forskningen. Om man får en ökad inkomst så kan det förvisso ge en knuff, men kanske ökar även dina ambitioner.

– Kanske du köper ett större hem i en ny stadsdel, och så får du rikare grannar och då börjar du vilja ha ännu mer, säger Sonja Lyubomirsky, psykologiprofessor, till Wall Street Journal.

Det är bättre att göra saker som gör oss riktigt lyckliga lite då och då. Om vi förser oss med för mycket av det goda så vänjer vi oss vid den nivån, och det kommer att kräva mer för att uppnå lycka när vi höjt ribban.

2. Ge bort mer

En annan nyckelkomponent är att sätta andra främst. I en UBC studie på över 600 personer, visade det sig inte vara mängden pengar de spenderade på sig själva som påverkade deras lycka, utan istället den totala summan som de investerade i andra eller gav bort. Att se hur ens bortskänkta pengar gör nytta ger också en mycket högre känsla av lycka och tillfredsställelse än att ge dem till välgörenhet utan möjlighet att kunna följa deras påverkan.

3. Upplevelser ger både större glädje och ett mer bestående värde

Delade upplevelser för oss samman med andra människor mycket mer än vad en delad köpupplevelse gör. Du känner dig förmodligen mycket närmare någon som du semestrat tillsammans med än någon som också har en iPhone 6. Och det är troligare att vi gläds åt våra upplevelser i livet när vi ligger på dödsbädden snarare än de saker vi köpte.

På vandring tillsammans.

I en av professor Gilovichs rapporter påvisades att vi också gläds mer av att se fram emot kommande upplevelser än vad vi ser fram emot förvärvet av materiella saker, som mer präglas av en känsla av otålighet.

– Självklart kan du verkligen tycka om dina materiella ägodelar. Du kan till och med tro att en del av din identitet är kopplad till de sakerna, men oavsett så är de separerade från dig. I motsats till det så är dina upplevelser verkligen en del av dig. Vi är den totala summan av våra upplevelser, säger Gilovich.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Livsstil

Forskning: Pengar gör dig bara lyckligare om du spenderar dem på rätt sätt

Andrea Elvhage

Det är lätt att tro att materiella saker som varar längre gör oss lyckligare en längre tid än till exempel en veckas semesterresa eller en konsert. Men ett flertal studier under de senaste 10 åren visar att så inte är fallet.

Doktor Thomas Gilovich, professor i psykologi på Cornell University, har i över 20 års tid studerat frågan hur pengar och lycka relaterar till varandra. Han säger i en intervju med Fast Company:

– Vi köper saker för att bli lyckliga, och vi lyckas. Men bara för en kort tid. Nya saker är roliga i början, men sedan vänjer vi oss vid dem.

1. Tillämpa måttlighet

Visst kan pengar göra oss lyckligare, men efter att basbehoven har mötts gör de inte lika stor skillnad, visar forskningen. Om man får en ökad inkomst så kan det förvisso ge en knuff, men kanske ökar även dina ambitioner.

– Kanske du köper ett större hem i en ny stadsdel, och så får du rikare grannar och då börjar du vilja ha ännu mer, säger Sonja Lyubomirsky, psykologiprofessor, till Wall Street Journal.

Det är bättre att göra saker som gör oss riktigt lyckliga lite då och då. Om vi förser oss med för mycket av det goda så vänjer vi oss vid den nivån, och det kommer att kräva mer för att uppnå lycka när vi höjt ribban.

2. Ge bort mer

En annan nyckelkomponent är att sätta andra främst. I en UBC studie på över 600 personer, visade det sig inte vara mängden pengar de spenderade på sig själva som påverkade deras lycka, utan istället den totala summan som de investerade i andra eller gav bort. Att se hur ens bortskänkta pengar gör nytta ger också en mycket högre känsla av lycka och tillfredsställelse än att ge dem till välgörenhet utan möjlighet att kunna följa deras påverkan.

3. Upplevelser ger både större glädje och ett mer bestående värde

Delade upplevelser för oss samman med andra människor mycket mer än vad en delad köpupplevelse gör. Du känner dig förmodligen mycket närmare någon som du semestrat tillsammans med än någon som också har en iPhone 6. Och det är troligare att vi gläds åt våra upplevelser i livet när vi ligger på dödsbädden snarare än de saker vi köpte.

På vandring tillsammans.

I en av professor Gilovichs rapporter påvisades att vi också gläds mer av att se fram emot kommande upplevelser än vad vi ser fram emot förvärvet av materiella saker, som mer präglas av en känsla av otålighet.

– Självklart kan du verkligen tycka om dina materiella ägodelar. Du kan till och med tro att en del av din identitet är kopplad till de sakerna, men oavsett så är de separerade från dig. I motsats till det så är dina upplevelser verkligen en del av dig. Vi är den totala summan av våra upplevelser, säger Gilovich.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025