Det är lätt att tro att materiella saker som varar längre gör oss lyckligare en längre tid än till exempel en veckas semesterresa eller en konsert. Men ett flertal studier under de senaste 10 åren visar att så inte är fallet.
Doktor Thomas Gilovich, professor i psykologi på Cornell University, har i över 20 års tid studerat frågan hur pengar och lycka relaterar till varandra. Han säger i en intervju med Fast Company:
– Vi köper saker för att bli lyckliga, och vi lyckas. Men bara för en kort tid. Nya saker är roliga i början, men sedan vänjer vi oss vid dem.
1. Tillämpa måttlighet
Visst kan pengar göra oss lyckligare, men efter att basbehoven har mötts gör de inte lika stor skillnad, visar forskningen. Om man får en ökad inkomst så kan det förvisso ge en knuff, men kanske ökar även dina ambitioner.
– Kanske du köper ett större hem i en ny stadsdel, och så får du rikare grannar och då börjar du vilja ha ännu mer, säger Sonja Lyubomirsky, psykologiprofessor, till Wall Street Journal.
Det är bättre att göra saker som gör oss riktigt lyckliga lite då och då. Om vi förser oss med för mycket av det goda så vänjer vi oss vid den nivån, och det kommer att kräva mer för att uppnå lycka när vi höjt ribban.
2. Ge bort mer
En annan nyckelkomponent är att sätta andra främst. I en UBC studie på över 600 personer, visade det sig inte vara mängden pengar de spenderade på sig själva som påverkade deras lycka, utan istället den totala summan som de investerade i andra eller gav bort. Att se hur ens bortskänkta pengar gör nytta ger också en mycket högre känsla av lycka och tillfredsställelse än att ge dem till välgörenhet utan möjlighet att kunna följa deras påverkan.
3. Upplevelser ger både större glädje och ett mer bestående värde
Delade upplevelser för oss samman med andra människor mycket mer än vad en delad köpupplevelse gör. Du känner dig förmodligen mycket närmare någon som du semestrat tillsammans med än någon som också har en iPhone 6. Och det är troligare att vi gläds åt våra upplevelser i livet när vi ligger på dödsbädden snarare än de saker vi köpte.

På vandring tillsammans.
I en av professor Gilovichs rapporter påvisades att vi också gläds mer av att se fram emot kommande upplevelser än vad vi ser fram emot förvärvet av materiella saker, som mer präglas av en känsla av otålighet.
– Självklart kan du verkligen tycka om dina materiella ägodelar. Du kan till och med tro att en del av din identitet är kopplad till de sakerna, men oavsett så är de separerade från dig. I motsats till det så är dina upplevelser verkligen en del av dig. Vi är den totala summan av våra upplevelser, säger Gilovich.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.