loadingFörsäkringsbolaget Folksams kontor. Arkivbild. Foto: Nora Lorek/TT
Försäkringsbolaget Folksams kontor. Arkivbild. Foto: Nora Lorek/TT
Ekonomi & Näringsliv

Försäkringsjätte delade känslig info om kunder

TT

Upp emot en miljon svenska kunder till Folksam har fått sina uppgifter delade till stora teknikföretag som Facebook, Google, Microsoft och Linkedin. Bland uppgifterna finns till exempel information om kunder tecknat en facklig försäkring eller en gravidförsäkring. Även kunders personnummer har funnits med i materialet.

– Vi förstår att det här kan väcka oro hos våra kunder och vi ser allvarligt på det som inträffat. Vi har omedelbart stoppat delningen av de här personuppgifterna och begärt att de raderas”, säger Jens Wikström, som är chef för marknad och försäljning på Folksam till Dagens industri.

Folksam har själva anmält felet till Datainspektionen som ska göra en utredning. Enligt försäkringsföretaget finns i dagsläget ingen information att uppgifterna ska ha använts ”på något otillbörligt sätt”.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörsäkringsbolaget Folksams kontor. Arkivbild. Foto: Nora Lorek/TT
Försäkringsbolaget Folksams kontor. Arkivbild. Foto: Nora Lorek/TT
Ekonomi & Näringsliv

Försäkringsjätte delade känslig info om kunder

TT

Upp emot en miljon svenska kunder till Folksam har fått sina uppgifter delade till stora teknikföretag som Facebook, Google, Microsoft och Linkedin. Bland uppgifterna finns till exempel information om kunder tecknat en facklig försäkring eller en gravidförsäkring. Även kunders personnummer har funnits med i materialet.

– Vi förstår att det här kan väcka oro hos våra kunder och vi ser allvarligt på det som inträffat. Vi har omedelbart stoppat delningen av de här personuppgifterna och begärt att de raderas”, säger Jens Wikström, som är chef för marknad och försäljning på Folksam till Dagens industri.

Folksam har själva anmält felet till Datainspektionen som ska göra en utredning. Enligt försäkringsföretaget finns i dagsläget ingen information att uppgifterna ska ha använts ”på något otillbörligt sätt”.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025