Det personliga brevet och meritförteckningen är ofta det första intrycket en rekryterare får av en arbetssökande. Med stenhård konkurrens på arbetsmarknaden kan det vara en bra idé att satsa lite extra tid och energi på att göra det bra. En kille som gjorde det är Sumukh Mehta. Chefredaktören på det internationella herrmagasinet Gentleman’s Quarterly anställde honom utan att så mycket som ens kalla honom till intervju.
Vissa satsar lite extra på papperskvalité och design för att sticka ut i mängden. Andra förlitar sig på att deras tidigare arbetslivserfarenhet ska räcka för att ge dem drömjobbet. En studie framtagen av jobbmatchningsföretaget The Ladders, visar att rekryterare i snitt lägger sex sekunder på att avgöra om din ansökan är intressant eller inte.
21-årige Sumukh tänkte att om han inte presenterade sina färdigheter på ett kreativt sätt så skulle hans ansökan hamna i papperskorgen. Så han lät designa ett 20-sidigt magasin för att visa vad han går för.